Thursday, February 24, 2011

جزئیات جدید از حادثه ساختمانی بازار تهران

ریزش ساختمانی 4 طبقه که ارزانترین تور دوبی   هفته گذشته جان 3 نفر از شهروندان تهرانی را گرفت، موضوع مجادله جدید سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران شده است.

از یک سو مسوولان شهرداری و شورای شهر که همیشه به عملکرد سازمان نظام مهندسی انتقاد دارند، دلیل این حادثه که بر اثر گودبرداری غیراصولی در محدوده بازار تهران رخ داد را کوتاهی مهندسان ناظر در عمل به وظایف خود عنوان می کنند. اما از سوی دیگر، رییس سازمان نظام مهندسی تهران معتقد است در این حادثه خاص، شهرداری به طور مستقیم مسوول است؛ چرا که سازنده ساختمان از سوی این نهاد انتخاب شده بود.
حادثه ریزش ساختمان در بازار تهران از هفته گذشته تاکنون واکنش های زیادی را به دنبال آورده است تا جایی که دیروز مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز ارزانترین تور استانبول  اعلام کرد که شهرداری و سازمان نظام مهندسی به زودی به مجلس فراخوانده خواهند شد تا در این مورد توضیح دهند.
البته پیش از اظهارات عضو کمیسیون عمران مجلس، شهردار تهران به صراحت گفته بود که شهرداری هیچ دخالتی در فرآیند ساخت و ساز ندارد و وظیفه نظارت بر این روند بر عهده سازمان نظام مهندسی است. به گفته محمدباقر قالیباف شهرداری فقط صادرکننده پروانه ساختمانی است و حوادثی که بر اثر گودبرداری غیراصولی رخ می دهد به ضعف نظارت سازمان نظام مهندسی برمی گردد.با این وجود سعید غفرانی، رییس سازمان نظام مهندسی تهران در گفت وگو با دنیای اقتصاد به جزئیات جدید این حادثه اشاره و تاکید کرد که در این مورد سازمان مقصر نیست.وی با اشاره به متراژ بالای زمین ارزانترین تور آنکارا  گودبرداری شده، توضیح داد: در این گونه موارد باید سازنده به طور حقوقی یعنی یک شرکت سازنده انتخاب شود که این اقدام با انتخاب شخص حقیقی از سوی شهرداری تهران انجام شد.به گفته رییس سازمان نظام مهندسی تهران از زمانی که اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (موضوع صدور شناسنامه فنی) از سوی شهرداری تهران موقتا تعلیق شده، سازمان نظام مهندسی تهران نیز با مشکل در نظارت بر ساخت و ساز مواجه شده است. غفرانی با این توضیحات گفت: سازمان نظام مهندسی در جریان روند احداث بنای 4 طبقه در بازار تهران نبود و بنابراین امکان نظارت بر این ساختمان را نیز نداشت. اما این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران ملغی شدن صدور شناسنامه فنی را موجب بروز این حادثه نمی دانند.
حسن بیادی، نایب رییس شورای شهر تهران در این مورد به «دنیای اقتصاد» گفت: در مورد حوادث ساختمانی شهرداری مسوولیتی بر گردن ندارد و وظیفه نظارت بر ارزانترین تور آفریقای جنوبی   ساختمان بر عهده سازمان نظام مهندسی است.
بیادی همچنین ملغی شدن صدور شناسنامه فنی را نیز در بروز این حادثه بی تاثیر دانست و افزود: پیش از لغو این قانون نیز همیشه به خاطر ضعف عملکرد سازمان نظام مهندسی شاهد وقوع چنین حوادثی بودیم
نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه مسکن برای پرداخت وام خرید مسکن به گروه های خاص مجوز صادر کردند.

گروه های خاص در این مجوز که حکم مصوبه هیات دولت را دارد و توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده، شامل هنرمندان و نخبگان می شود که برای هنرمندان معرفی نامه وزارت ارشاد الزامی است. ارزش تسهیلات خرید مسکن در مبالغ 50 و 80 میلیون تومانی تعریف شده است که اولی به هنرمندان و دومی به نخبگان تعلق می گیرد. براساس ارزانترین تور اسپانیا  این مصوبه، سه بانک بزرگ کشور ماموریت دارند 4 هزار فقره وام مسکن به این دو گروه پرداخت کنند.
بانک ملت باید یک هزار فقره تسهیلات احداث یا خرید واحد مسکونی حداکثر به مبلغ 50 میلیون تومان معادل 80 درصد ارزش ملک با نرخ 12 درصد به یک هزار نفر از هنرمندان با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت کند. بانک های تجارت و صادرات نیز موظفند 3 هزار فقره تسهیلات احداث یا خرید واحد مسکونی حداکثر به مبلغ 50 میلیون تومان و 80 میلیون تومان با نرخ 12 درصد به سه هزار نخبه پرداخت کنند. به گزارش دنیای اقتصاد، این مجوز اگر چه دست بانک ها را در پرداخت وام خرید یا ساخت به هنرمندان و نخبگان باز گذاشته و به صراحت بر پرداخت تسهیلات خرید تاکید نکرده اما با توجه به ممنوعیت پرداخت وام خرید مسکن تور ارزان وآسان استرالیا  بیش از 18 میلیون تومان در کلیه بانک های دولتی و خصوصی، به نظر می رسد تمایل گروه های خاص به دریافت وام خرید بیشتر از وام ساخت باشد. ضمن اینکه به نظر می رسد ارائه وام ساخت به افراد غیرسازنده کمی غیرمعقول می تواند باشد. گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد حاکی است: در حال حاضر به رغم آنکه هیچ بانکی (به جز بانک مسکن آن هم تا سقف 18 میلیون تومان) اجازه پرداخت وام خرید مسکن را ندارد، اما در بازار غیررسمی خرید و فروش وام، انواع تسهیلات با کاربری «خرید مسکن» به قیمت های بالا، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. دلالان وام های 50 تا 150 میلیون تومانی به ازای فروش هر فقره از این وام ها به متقاضی، معادل 10 درصد ارزش وام، پورسانت طلب می کنند.
سوالی که مدت ها است درباره پشت پرده بازار غیررسمی ارزانترین تور انگلستان  وام مسکن مطرح و البته بدون پاسخ مانده این است که در حالی که بانک ها اجازه پرداخت وام خرید مسکن را ندارند، انواع تسهیلات در بازار غیررسمی از کجا تامین می شود؟
سوال مهم تری که می شود از اعضای شورای عالی مسکن پرسید این است که آیا پرداخت موردی تسهیلات خرید مسکن در حجمی قابل توجه نمی تواند شرایط بازار مسکن را به سمتی که مورد دلخواه هیچ کس نیست، سوق دهد؟تاکنون چند مجوز خاص برای استفاده از وام خرید مسکن صادر شده است که اگر مجموع کسانی که از این مجوزها بهره می برند را در نظر بگیریم، رقم قابل توجهی خواهد شد.


بازار املاک مزایده ای در تهران که تا ماه گذشته کساد بود، اخیرا مملو از عرضه آپارتمان ها و مغازه های متعلق به دستگاه ها شده و روزانه مجموعه ای چند صدتایی از این املاک با رقمی معادل 200 تا 300 میلیارد تومان به ارزش بازار می افزاید.

دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی که طی دو سال اخیر به رغم مصوبه دولت و مجلس، علاقه ای به فروش املاک مازاد نداشتند، در یک ماه اخیر نوعی مسابقه ارزانترین تور لندن  برای مزایده املاک برگزار کرده اند؛ به طوری که تقریبا هر روز لیست بلندی از انواع املاک مسکونی، اداری و تجاری متعلق به دستگاه ها برای مزایده منتشر می شود.
شنبه گذشته مجموعه ای حاوی 250 ملک با کاربری های مختلف توسط چند نهاد عمومی با ارزش پایه 180 میلیارد تومان برای مزایده به بازار عرضه شد. رونق ناگهانی در بازار مزایده املاک مازاد دستگاه ها، می تواند پیام هایی را به همراه داشته باشد که مهمترین آن، ممکن است پیش بینی نهادها درباره وضعیت بازار مسکن در سال آینده باشد.
قانون همه دستگاه های دولتی و عمومی را موظف کرده خانه های سازمانی و املاک مازاد را از طریق مزایده وارد بازار مسکن کنند، بنابراین دیر یا زود همه این املاک باید از مالکیت دولت خارج شود.
حال هرچقدر عملیات فروش زودتر از منفی شدن دوباره قیمت مسکن انجام شود، درآمد حاصل از مزایده بیشتر خواهد شد.
کارشناسان یکی از علل شدت گرفتن عرضه املاک مازا ارزانترین تور پاریس د در هفته های اخیر را احتمال کاهش دوباره قیمت مسکن در سال آینده عنوان می کنند. این احتمال وجود دارد که در سال آینده به دلیل شرایط اقتصادی کشور، بازار مسکن با رکود در معاملات و همچنین افت قیمت ملک روبه رو شود.
از سوی دیگر، بازار مسکن در این روزها با رونق شب عیدمواجه شده و خرید و فروش ها نسبت به پاییز اندکی با رشد مواجه شده است که یک دلیل دیگر عرضه املاک مازاد دستگاه های دولتی و عمومی نیز همین می تواند باشد.
شرایط فروش این املاک به مراتب راحت تر از سایر املاک موجود در بازار مسکن است، به طوری که نهادهای عرضه کننده این املاک، حاضرند حداکثر 50 درصد ارزانترین تور تایلند  از ارزش تور ارزان وآسان    نهایی را از برنده مزایده به صورت نقد و مابقی را در اقساط بلندمدت دو ساله و بیشتر دریافت کنند.
تقاضا کم است؛ چرا؟
اما در حالی که در بازار املاک مزایده ای، طرف عرضه پرجنب وجوش شده، طرف تقاضا رفتاری مشابه ماه های گذشته را در پیش دارد. از این بازار خبر رسیده که مالکان در بهترین حالت موفق به فروش 35 تا 50 درصد از آنچه را در هر بار به مزایده می گذارند، می شوند.
به گزارش دنیای اقتصاد، اگر چه اغلب املاکی که توسط دستگاه های دولتی و عمومی در قالب مزایده عرضه می شود نوساز هستند، اما یک عامل بی میلی به خرید این املاک، قیمت های حباب گونه ای است که مالکان به عنوان قیمت پایه اعلام می کنند. قیمت برخی املاکی که در شمال تهران برای مزایده اعلام شده حدود 5 تا 10 درصد بالاتر از قیمت معاملاتی املاک مشابه است.
همچنین دستگاه های مالک این آپارتمان ها، در مزایده ها مجموعه کامل یک مجتمع حاوی چند واحد به صورت یکجا را برای فروش به یک نفر اعلام می کنند ارزانترین تور کوش آداسی  که این نوع پیشنهاد فروش فقط برای سرمایه دارها یا شرکت هایی که به دنبال آپارتمان می گردند، کاربری دارد و مصرف کننده واقعی نمی تواند عملا در چنین مزایده هایی شرکت کند.
به عنوان نمونه یک سازمان دولتی 6 دستگاه آپارتمان در شمال تهران را یکجا با قیمت پایه 9 میلیارد تومان برای مزایده پیشنهاد کرده است.
در مزایده املاک مازاد متعلق به دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی، علاوه بر آپارتمان های مسکونی و اداری و تجاری، زمین نیز به چشم می خورد.
یکی از این سازمان ها یک زمین مسکونی در شمالی ترین نقطه تهران را با قیمت پایه متری 2 میلیون تومان به مزایده گذاشته شده است، البته متراژ این زمین به قدری کم است که مشخص نیست چگونه قرار است روی آن ساخت وساز شود.
در مزایده های اخیر، ویلاهای اطراف تهران همچون دماوند، لواسان و کرج نیز عرضه شده است.
شهرداری تهران هم آمد
به گزارش دنیای اقتصاد، بازار مزایده املاک مازاد این اواخر ارزانترین تور اندونزی  یک مشتری تازه وارد را به خود دیده است.
شهرداری تهران به تازگی فروش مزایده ای برخی املاک خود را آغاز کرده است، به طوری که در چند روز اخیر بیش از 50 فقره انواع ملک به ارزش پایه 21 میلیارد تومان را برای فروش عرضه کرده است.
در لیست املاک مزایده ای شهرداری تهران، زمین با کاربری خدماتی، زمین هزار متری و دو هزار متری با کاربری مسکونی در شرق و جنوب تهران و همچنین ارزانترین تور یونان  آپارتمان های اداری در جاده های اطراف تهران به چشم می خورد.
شهرداری تهران فروش برخی مراکز تجاری که به صورت مشارکتی ساخته را نیز شروع کرده و در حال حاضر این املاک را در قالب فروش امتیاز سرقفلی از طریق مزایده عرضه می کند.
برخی از املاک متعلق به شهرداری در این مزایده ها به صورت پرداخت نقد و اقساط و برخی دیگر نیز به صورت پرداخت کامل نقدی، عرضه شده است.
به گزارش دنیای اقتصاد پیش بینی می شود در روزهای باقی مانده از سال جاری، بر شدت عرضه املاک مزایده ای افزوده شود. در این میان اگر مالکان این املاک، در نحوه قیمت گذاری – ارزش پایه ملک - تجدیدنظر کنند و قیمت های مورد پسند بازار مسکن را ارائه کنند، مزایده ها بدون برگشت به اتمام خواهد رسید.
یک نمونه از مزایده های تقریبا ناموفق دستگاه ها، مزایده سال گذشته املاک تور ارزان وآسان تونس  مازاد بانک ها بود که در هر مزایده، تعداد اندکی از املاک به فروش می رسید.
مزایده موفق باید به لحاظ عمر ملک و قیمت آن، مورد قبول و رضایت فعالان بازار مسکن باشد.


مدیریت شهری تهران برنامه ای برای بازار زمین در نظر گرفته که به موجب آن، زمین های با مساحت یک هکتار و بیشتر در گروه «زمین های ذخیره» قرار می گیرند و مالکان آنها قبل از هر نوع اقدام روی زمین باید با شهرداری هماهنگی و مجوز های لازم را اخذ کنند.

زمین های ذخیره اگرچه مالک دارد اما براساس طرح تفصیلی پایتخت، استفاده از این زمین ها متناسب با موقعیت و استقرار در مناطق مختلف شهر، فقط در ارزانترین تور برزیل  قالب نوسازی بافت های فرسوده یا برای احداث مجموعه ای از کاربری های چندمنظوره شهری شامل مراکز تجاری و اداری و حتی مسکونی مجاز خواهد بود. به این ترتیب مالکان قطعات بالای یک هکتار زمین در پایتخت با تصویب نهایی طرح تفصیلی، از سال آینده برای تعیین کاربری زمین یا فروش آن، باید ابتدا از معاونت شهرسازی شهرداری مجوز مربوطه را کسب و بعد از آن اقدام به
ساخت وساز کنند.
برآورد شهرداری تهران حاکی از این است که در تهران حدود 5 هزار هکتار زمین بالای یک هکتار وجود دارد که اگر قرار باشد همه این زمین ها برای کاربری مسکونی اختصاص یابد، امکان ساخت حدود نیم میلیون واحد مسکونی در آنها وجود دارد.
به گزارش دنیای اقتصاد، براساس طرح تفصیلی تهران که مراحل پایانی خود را طی می کند، برای اراضی ذخیره برنامه ای جداگانه تدوین شده و قرار است از این زمین ها از سال آینده در پروژه های شهرداری استفاده شود.
در این طرح که تمام شهر را در قالب چهار پهنه مسکونی، تجاری، مختلط (مسکونی و تجاری) و خدماتی تقسیم کرده است، اراضی بالای یک هکتار شناسایی شده و ساخت و ساز در آنها محدود به ضوابط خاص شده است. به این ترتیب در نقشه پهنه بندی تهران نحوه استفاده از اراضی طرح تفصیلی، متمایز شده است و استفاده از ارزانترین تور استانبول  این اراضی متناسب با موقعیت جاگیری آنها در نقاط مختلف شهر به بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده تهران یا احداث فضاهای خدماتی از جمله خدمات شهری، ساختمان های تجاری و اماکن تفریحی اختصاص داده شده اند. همچنین براساس طرح تفصیلی تهران از این زمین ها قرار است در مواقع لازم و متناسب با نیاز جمعیتی منطقه برای احداث ساختمان های مسکونی نیز استفاده شود.
براساس این طرح، ساخت وساز در زمین های ذخیره ای که بخشی از آنها در اختیار شهروندان است، بخشی به دستگاه های دولتی تعلق دارد و بخشی دیگر نیز تحت مالکیت شهرداری تهران است، باید براساس طرح مورد تایید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و همچنین کمیسیون عالی راهبردی و اجرای طرح تفصیلی انجام شود. این دستورالعمل به این معنا است که حتی اگر فردی مالک زمین های بالای یک هکتار ارزانترین تور دبی   است دیگر نمی تواند براساس سلیقه و نظر شخصی خود اقدام به استفاده از آن کند، بلکه کاربری این زمین ها از این پس فقط باید براساس طرح تفصیلی منطقه و با توجه به نیازهای شهرسازی منطقه و همچنین اسناد توسعه و عمران محله انجام شود.
تدوین طرح جامع برای استفاده از اراضی ذخیره تهران یا در واقع زمین هایی که تاکنون بدون استفاده بوده اند، در حالی است که به گفته اعضای شورای شهر پایتخت، شهرداری تهران تاکنون نتوانسته از این زمین ها بهره برداری مناسب کند. پیش از این بارها برنامه هایی برای به کارگیری این زمین ها در نوسازی بافت های فرسوده از سوی شورا و شهرداری تهران مطرح شده بود که به خاطر مشکلات ناشی از توجیه نبودن شهرداران مناطق یا همکاری نکردن مالکان به خاطر نبود قانون، تمام این طرح ها بی نتیجه ماندند.
کنترل بازار مسکن با زمین های ذخیره
به گفته رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ارزانترین تور تایلند  در صورت استفاده از زمین های ذخیره کنترل قیمت ها و در نتیجه مدیریت بازار مسکن برای مسوولان امکان پذیرتر می شود.
این تحلیل از آنجا مطرح است که با استفاده از زمین های ذخیره می توان از یک سو به نیاز انباشته مسکن در پایتخت پاسخ داد و از سوی دیگر در مواردی که بافت های فرسوده دچار فرسودگی زیرساخت ها هستند، می توان از زمین های ذخیره به عنوان جایگزین استفاده کرد.
خسرو دانشجو نیز در این مورد با اشاره به مشکلات موجود در بافت های فرسوده که اغلب به نبود زمین جایگزین برای نوسازی و انتقال ساکنان به آنجا برمی گردد، به دنیای اقتصاد گفت: در صورت استفاده از زمین های ذخیره، نوسازی بافت های فرسوده از حالت ساخت تک آپارتمان به نوسازی تجمیعی تبدیل و به این ترتیب نوسازی این مناطق با سرعت بیشتری انجام می شود.
به گفته این عضو شورای شهر، اگرچه نوسازی بافت های فرسوده به عوامل متعددی بستگی دارد، اما اگر شهرداری از این زمین ها استفاده کند، می تواند فعالانه تر نوسازی ارزانترین تور ژاپن  بافت های فرسوده را عملی کند.
وی همچنین در این مورد به طرح شورای شهر برای این زمین ها اشاره و اعلام کرد، شورا در نظر دارد تا برای سال 90 ساماندهی و نحوه استفاده از زمین های ذخیره را در قالب مصوبه ای به شهرداری ابلاغ کند. دانشجو گفت: متاسفانه در حال حاضر شهرداری تهران از این زمین ها به خوبی بهره نمی برد.
25 درصد زمین های ذخیره به بافت فرسوده می رسد
آخرین برآوردهای شهرداری تهران از وضعیت زمین های ذخیره در شهر نشان می دهد که در حال حاضر 5 هزار و 57 هکتار زمین بالاتر از یک هکتار در تهران وجود دارد که از این میزان بیشترین مساحت در منطقه 21 و 22 وجود دارد. این دو منطقه با دارا بودن به ترتیب 2 هزار و 663 هکتار قرار است برای انتقال موسسات فن آوری و صنایع ارزانترین تور چین  استفاده شوند. در منطقه 22، 136 قطعه زمین ذخیره شناسایی شده است که از این نظر این منطقه رتبه اول زمین های ذخیره را در تهران دارد.
همچنین مناطق 17، 3، 10 و 7 نیز کمترین زمین های ذخیره را به خود اختصاص داده اند که در منطقه 17 فقط 5 هکتار از این زمین ها شناسایی شده است.
شهرداری تهران در نظر دارد تا 25 درصد از این زمین ها را به نوسازی بافت های فرسوده اختصاص دهد. به این ترتیب قرار است بخش اعظمی از نوسازی بافت های فرسوده که بیشتر در جنوب و مرکز پایتخت قرار دارند، با استفاده از این زمین ها نوسازی شوند.

.

No comments:

Post a Comment