Monday, March 15, 2010

شهرهای میلیاردرنشین جهان

suigle.comدر فهرست سال 2010 مجله فوربس نام 234 میلیاردر آسیایی و 248 میلیاردر اروپایی دیده می‌شود که در شهرهای...

برای اولین بار یک مکزیکی ثروتمندترین مرد جهان شد.  مجله‌ آمریکایی فوربس در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص ثروتمندترین افراد جهان کارلوس سلیم ـ صاحب شرکت ارائه کننده خدمات مخابراتی مکزیک  را ثروتمندترین مرد دنیا خواند و این برای اولین بار است که ثروتمندترین مرد دنیا یک مکزیکی است. کارلوس سلیم که ثروتش به 53.4 میلیارد می‌رسد، اولین غیرآمریکایی در لیست پولدارهای دنیا طی 16 سال اخیر است. در حالی که تعداد زیاد میلیاردرهای آسیایی دراین لیست نشانگر رونق اقتصادی کشورهای آنان است، ثروت سلیم به عنوان نشانه‌ رشد نادرست اقتصاد کشورش محسوب می‌شود و بسیاری به این امر اعتراض دارند.
یکی از منتقدان سخت سلیم، کارشناس سیاسی جورج گریسون است که می‌گوید: سیلم یکی از گربه‌های چاغ پرشماری است که با کنترل انحصاری مانع پیشرفت اقتصادی مکزیک می‌شوند. او می‌افزاید: اقتصاد مکزیک خیلی ضعیف است و قدرت رقابتی خود را در مقابل کشورهای دیگر از دست داده است، آن هم به خاطر افرادی مثل سلیم.
در گزارش جدید فوربس بیل گیتس 54 ساله به عنوان دومین مرد ثروتمند جهان انتخاب و ثروت او 53 میلیارد دلار اعلام شده است. رتبه سوم لیست ثروتمندترین فرد جهان نیز به وارن بافت 79 ساله با ثروت 47 میلیارد دلاری رسیده است. موکش آمبانی، لاکشمی میتال، لارنس الیسون، برنارد آرنالت، ایک باتیستا، آمانسیو اورتگا و کارل آلبچت نیز دیگر افرادی هستند که در زمره 10 ثروتمند بزرگ جهان جای گرفته‌اند.
در همین حال به نوشته فوربس، شمار میلیاردرهای چین اکنون پس از آمریکا از هر کشور دیگری بیشتر است. بنا بر محاسبه این نشریه در حال حاضر 64 میلیاردر در خاک اصلی چین و 25 میلیاردر دیگر چینی در هنک کنگ زندگی می‌کنند که این ارقام نشان دهنده افزایش قابل توجه تعداد میلیاردرهای چینی در ظرف یک سال گذشته است. یکی از نشانه‌های بهبود وضعیت اقتصادی جهان این است که فوربس، حد متوسط ثروت میلیاردرهای جهان را اکنون سه و نیم میلیارد دلار اعلام کرده که نشان دهنده نیم میلیارد دلار افزایش در مقایسه با یک سال قبل است.
همچنین به نظر می‌رسد ثروتمندان روسیه نیز بحران اقتصادی را پشت سر گذاشته‌اند. در فهرست اخیر مجله فوربس نام 62 میلیاردر روس نیز دیده می‌شود. تعداد میلیاردرهای روسیه در سال گذشته 27 نفر اعلام شده بود. نکته جالب توجه اینکه در سال 2009 بحران مالی جهانی سبب شد که نام 332 نفر از فهرست ثروتمندترین افراد جهان حذف شود. در انگلیس دوک وستمینستر با ثروتی معادل 12 میلیارد دلار همچنان لقب پولدارترین فرد انگلیسی را حفظ کرده است.
کاهش بحران مالی جهانی همچنین سبب شد که نام شهروندان 55 کشور جهان از جمله پاکستان و فنلاند برای اولین بار وارد فهرست میلیاردرهای جهان شود.
در فهرست سال 2010 مجله فوربس نام 234 میلیاردر آسیایی و 248 میلیاردر اروپایی دیده می‌شود. طبق فهرست این مجله در حال حاضر 60 میلیاردر در نیویورک، 50 میلیاردر در مسکو و 32 میلیاردر در لندن زندگی می‌کنند.
کوی نصر
میدان جمهوری
 جلفا

No comments:

Post a Comment