Tuesday, April 20, 2010

چند بحث متفاوت درباره آینده بازار مسکن

گروه مسکن – مهدیس فرقانی: در حال حاضر خبرهای روزانه از سوی مسوولان و کارشناسان مسکن، خریداران و فروشندگان در بازار را دچار سردرگمی کرده است، زیرا بسیاری از متقاضیان مسکن شکایت از عدم یکپارچگی نظرات و پیش‌بینی‌های مسوولان و کارشناسان درباره چشم‌انداز بازار مسکن در آینده دارند.


برخی از کارشناسان از یک سو خبر از احتمال نوسان قیمت مسکن در آینده نزدیک می‌دهند و از سوی دیگر، برخی از مسوولان بخش مسکن قیمت‌ها را ثابت و بدون هیچ افزایشی پیش‌بینی می‌کنند و ادامه افت دوباره قیمت مسکن را حدس می‌زنند. عده‌ای دیگر بحران‌های اقتصادی را یکی از اصلی‌ترین دلایل برای تغییر قیمت مسکن می‌دانند و تاکید دارند با اجرا شدن طرح تحول اقتصادی (هدفمند شدن یارانه‌ها) این اتفاق ناخوشایند برای مسکن روی خواهد داد. از طرف دیگر، فعالان بازار مسکن اذعان دارند اگر بخش مسکن با رونق مواجه شود، افزایش قیمت محال است و میزان معاملات رو به رشد خواهد بود.
همان طور که اشاره شد، حدس و گمان‌ها و پیش‌بینی‌های زیادی در بازار مسکن شنیده می‌شود و همین مساله باعث شده است تا متقاضیان نتوانند تصمیم خود را به‌طور قطعی بگیرند.
یکی از مشاوران املاک کهنه‌کار در منطقه جنوب تهران در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: به عقیده من قیمت‌های فعلی، به اصطلاح نرخ‌های کف بازار هستند و امکان کاهش دوباره قیمت، ضعیف به نظر می‌رسد. همچنین وی به چندین دلیل برای پیدایش رکود در بازار مسکن اشاره کرد در اين‌باره توضيح داد: رکود در هر بازاری بستگی به عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های کلان اقتصادی کشور، میزان نقدینگی در سطح جامعه، پراکندگی شایعات حاکی از گرانی یا ارزانی کالا، سیاست‌های مالی دولت، میزان عرضه و تقاضا و... دارد.از سوی دیگر، تمامی بخش‌های اقتصادی با یکدیگر در ارتباط هستند؛ چراکه اگر بازار‌های اقتصادی در وضعیت مطلوبی باشند بازار مسکن هم متعادل خواهد بود، اما اگر این چنین نباشد، بازار مسکن دچار وضعیت بدی خواهد شد.صالحی، یک نمونه از سیاست‌های اقتصادی را که تاثیرگذار بر بازار مسکن بوده است، طرح مسکن مهر معرفی کرد و گفت: دولت تمام توان خود را روی طرح مسکن مهر متمرکز کرده است و این مساله علتی برای ایجاد رکود در بازار مسکن است؛ چراکه اکنون متقاضیان چشم انتظار اتمام این پروژه هستند همچنین یکی از سیاست‌های انقباضی دولت این بود که پرداخت وام‌های خرید مسکن از سوی بانک متوقف شود تا پول کمتری دست افراد باشد و به همین ترتیب، افزایش میزان خرید و فروش مسکن باعث افزایش قیمت نشود و از طرف دیگر هنگامی که نقدینگی کافی در دست خریداران نباشد از میزان معاملات کاسته شده و در نتیجه بازار با رکود مواجه می‌شود.

No comments:

Post a Comment