Thursday, February 24, 2011

جزئیات جدید از حادثه ساختمانی بازار تهران

ریزش ساختمانی 4 طبقه که ارزانترین تور دوبی   هفته گذشته جان 3 نفر از شهروندان تهرانی را گرفت، موضوع مجادله جدید سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران شده است.

از یک سو مسوولان شهرداری و شورای شهر که همیشه به عملکرد سازمان نظام مهندسی انتقاد دارند، دلیل این حادثه که بر اثر گودبرداری غیراصولی در محدوده بازار تهران رخ داد را کوتاهی مهندسان ناظر در عمل به وظایف خود عنوان می کنند. اما از سوی دیگر، رییس سازمان نظام مهندسی تهران معتقد است در این حادثه خاص، شهرداری به طور مستقیم مسوول است؛ چرا که سازنده ساختمان از سوی این نهاد انتخاب شده بود.
حادثه ریزش ساختمان در بازار تهران از هفته گذشته تاکنون واکنش های زیادی را به دنبال آورده است تا جایی که دیروز مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز ارزانترین تور استانبول  اعلام کرد که شهرداری و سازمان نظام مهندسی به زودی به مجلس فراخوانده خواهند شد تا در این مورد توضیح دهند.
البته پیش از اظهارات عضو کمیسیون عمران مجلس، شهردار تهران به صراحت گفته بود که شهرداری هیچ دخالتی در فرآیند ساخت و ساز ندارد و وظیفه نظارت بر این روند بر عهده سازمان نظام مهندسی است. به گفته محمدباقر قالیباف شهرداری فقط صادرکننده پروانه ساختمانی است و حوادثی که بر اثر گودبرداری غیراصولی رخ می دهد به ضعف نظارت سازمان نظام مهندسی برمی گردد.با این وجود سعید غفرانی، رییس سازمان نظام مهندسی تهران در گفت وگو با دنیای اقتصاد به جزئیات جدید این حادثه اشاره و تاکید کرد که در این مورد سازمان مقصر نیست.وی با اشاره به متراژ بالای زمین ارزانترین تور آنکارا  گودبرداری شده، توضیح داد: در این گونه موارد باید سازنده به طور حقوقی یعنی یک شرکت سازنده انتخاب شود که این اقدام با انتخاب شخص حقیقی از سوی شهرداری تهران انجام شد.به گفته رییس سازمان نظام مهندسی تهران از زمانی که اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (موضوع صدور شناسنامه فنی) از سوی شهرداری تهران موقتا تعلیق شده، سازمان نظام مهندسی تهران نیز با مشکل در نظارت بر ساخت و ساز مواجه شده است. غفرانی با این توضیحات گفت: سازمان نظام مهندسی در جریان روند احداث بنای 4 طبقه در بازار تهران نبود و بنابراین امکان نظارت بر این ساختمان را نیز نداشت. اما این در حالی است که اعضای شورای شهر تهران ملغی شدن صدور شناسنامه فنی را موجب بروز این حادثه نمی دانند.
حسن بیادی، نایب رییس شورای شهر تهران در این مورد به «دنیای اقتصاد» گفت: در مورد حوادث ساختمانی شهرداری مسوولیتی بر گردن ندارد و وظیفه نظارت بر ارزانترین تور آفریقای جنوبی   ساختمان بر عهده سازمان نظام مهندسی است.
بیادی همچنین ملغی شدن صدور شناسنامه فنی را نیز در بروز این حادثه بی تاثیر دانست و افزود: پیش از لغو این قانون نیز همیشه به خاطر ضعف عملکرد سازمان نظام مهندسی شاهد وقوع چنین حوادثی بودیم
نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه مسکن برای پرداخت وام خرید مسکن به گروه های خاص مجوز صادر کردند.

گروه های خاص در این مجوز که حکم مصوبه هیات دولت را دارد و توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شده، شامل هنرمندان و نخبگان می شود که برای هنرمندان معرفی نامه وزارت ارشاد الزامی است. ارزش تسهیلات خرید مسکن در مبالغ 50 و 80 میلیون تومانی تعریف شده است که اولی به هنرمندان و دومی به نخبگان تعلق می گیرد. براساس ارزانترین تور اسپانیا  این مصوبه، سه بانک بزرگ کشور ماموریت دارند 4 هزار فقره وام مسکن به این دو گروه پرداخت کنند.
بانک ملت باید یک هزار فقره تسهیلات احداث یا خرید واحد مسکونی حداکثر به مبلغ 50 میلیون تومان معادل 80 درصد ارزش ملک با نرخ 12 درصد به یک هزار نفر از هنرمندان با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت کند. بانک های تجارت و صادرات نیز موظفند 3 هزار فقره تسهیلات احداث یا خرید واحد مسکونی حداکثر به مبلغ 50 میلیون تومان و 80 میلیون تومان با نرخ 12 درصد به سه هزار نخبه پرداخت کنند. به گزارش دنیای اقتصاد، این مجوز اگر چه دست بانک ها را در پرداخت وام خرید یا ساخت به هنرمندان و نخبگان باز گذاشته و به صراحت بر پرداخت تسهیلات خرید تاکید نکرده اما با توجه به ممنوعیت پرداخت وام خرید مسکن تور ارزان وآسان استرالیا  بیش از 18 میلیون تومان در کلیه بانک های دولتی و خصوصی، به نظر می رسد تمایل گروه های خاص به دریافت وام خرید بیشتر از وام ساخت باشد. ضمن اینکه به نظر می رسد ارائه وام ساخت به افراد غیرسازنده کمی غیرمعقول می تواند باشد. گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد حاکی است: در حال حاضر به رغم آنکه هیچ بانکی (به جز بانک مسکن آن هم تا سقف 18 میلیون تومان) اجازه پرداخت وام خرید مسکن را ندارد، اما در بازار غیررسمی خرید و فروش وام، انواع تسهیلات با کاربری «خرید مسکن» به قیمت های بالا، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. دلالان وام های 50 تا 150 میلیون تومانی به ازای فروش هر فقره از این وام ها به متقاضی، معادل 10 درصد ارزش وام، پورسانت طلب می کنند.
سوالی که مدت ها است درباره پشت پرده بازار غیررسمی ارزانترین تور انگلستان  وام مسکن مطرح و البته بدون پاسخ مانده این است که در حالی که بانک ها اجازه پرداخت وام خرید مسکن را ندارند، انواع تسهیلات در بازار غیررسمی از کجا تامین می شود؟
سوال مهم تری که می شود از اعضای شورای عالی مسکن پرسید این است که آیا پرداخت موردی تسهیلات خرید مسکن در حجمی قابل توجه نمی تواند شرایط بازار مسکن را به سمتی که مورد دلخواه هیچ کس نیست، سوق دهد؟تاکنون چند مجوز خاص برای استفاده از وام خرید مسکن صادر شده است که اگر مجموع کسانی که از این مجوزها بهره می برند را در نظر بگیریم، رقم قابل توجهی خواهد شد.


بازار املاک مزایده ای در تهران که تا ماه گذشته کساد بود، اخیرا مملو از عرضه آپارتمان ها و مغازه های متعلق به دستگاه ها شده و روزانه مجموعه ای چند صدتایی از این املاک با رقمی معادل 200 تا 300 میلیارد تومان به ارزش بازار می افزاید.

دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی که طی دو سال اخیر به رغم مصوبه دولت و مجلس، علاقه ای به فروش املاک مازاد نداشتند، در یک ماه اخیر نوعی مسابقه ارزانترین تور لندن  برای مزایده املاک برگزار کرده اند؛ به طوری که تقریبا هر روز لیست بلندی از انواع املاک مسکونی، اداری و تجاری متعلق به دستگاه ها برای مزایده منتشر می شود.
شنبه گذشته مجموعه ای حاوی 250 ملک با کاربری های مختلف توسط چند نهاد عمومی با ارزش پایه 180 میلیارد تومان برای مزایده به بازار عرضه شد. رونق ناگهانی در بازار مزایده املاک مازاد دستگاه ها، می تواند پیام هایی را به همراه داشته باشد که مهمترین آن، ممکن است پیش بینی نهادها درباره وضعیت بازار مسکن در سال آینده باشد.
قانون همه دستگاه های دولتی و عمومی را موظف کرده خانه های سازمانی و املاک مازاد را از طریق مزایده وارد بازار مسکن کنند، بنابراین دیر یا زود همه این املاک باید از مالکیت دولت خارج شود.
حال هرچقدر عملیات فروش زودتر از منفی شدن دوباره قیمت مسکن انجام شود، درآمد حاصل از مزایده بیشتر خواهد شد.
کارشناسان یکی از علل شدت گرفتن عرضه املاک مازا ارزانترین تور پاریس د در هفته های اخیر را احتمال کاهش دوباره قیمت مسکن در سال آینده عنوان می کنند. این احتمال وجود دارد که در سال آینده به دلیل شرایط اقتصادی کشور، بازار مسکن با رکود در معاملات و همچنین افت قیمت ملک روبه رو شود.
از سوی دیگر، بازار مسکن در این روزها با رونق شب عیدمواجه شده و خرید و فروش ها نسبت به پاییز اندکی با رشد مواجه شده است که یک دلیل دیگر عرضه املاک مازاد دستگاه های دولتی و عمومی نیز همین می تواند باشد.
شرایط فروش این املاک به مراتب راحت تر از سایر املاک موجود در بازار مسکن است، به طوری که نهادهای عرضه کننده این املاک، حاضرند حداکثر 50 درصد ارزانترین تور تایلند  از ارزش تور ارزان وآسان    نهایی را از برنده مزایده به صورت نقد و مابقی را در اقساط بلندمدت دو ساله و بیشتر دریافت کنند.
تقاضا کم است؛ چرا؟
اما در حالی که در بازار املاک مزایده ای، طرف عرضه پرجنب وجوش شده، طرف تقاضا رفتاری مشابه ماه های گذشته را در پیش دارد. از این بازار خبر رسیده که مالکان در بهترین حالت موفق به فروش 35 تا 50 درصد از آنچه را در هر بار به مزایده می گذارند، می شوند.
به گزارش دنیای اقتصاد، اگر چه اغلب املاکی که توسط دستگاه های دولتی و عمومی در قالب مزایده عرضه می شود نوساز هستند، اما یک عامل بی میلی به خرید این املاک، قیمت های حباب گونه ای است که مالکان به عنوان قیمت پایه اعلام می کنند. قیمت برخی املاکی که در شمال تهران برای مزایده اعلام شده حدود 5 تا 10 درصد بالاتر از قیمت معاملاتی املاک مشابه است.
همچنین دستگاه های مالک این آپارتمان ها، در مزایده ها مجموعه کامل یک مجتمع حاوی چند واحد به صورت یکجا را برای فروش به یک نفر اعلام می کنند ارزانترین تور کوش آداسی  که این نوع پیشنهاد فروش فقط برای سرمایه دارها یا شرکت هایی که به دنبال آپارتمان می گردند، کاربری دارد و مصرف کننده واقعی نمی تواند عملا در چنین مزایده هایی شرکت کند.
به عنوان نمونه یک سازمان دولتی 6 دستگاه آپارتمان در شمال تهران را یکجا با قیمت پایه 9 میلیارد تومان برای مزایده پیشنهاد کرده است.
در مزایده املاک مازاد متعلق به دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی، علاوه بر آپارتمان های مسکونی و اداری و تجاری، زمین نیز به چشم می خورد.
یکی از این سازمان ها یک زمین مسکونی در شمالی ترین نقطه تهران را با قیمت پایه متری 2 میلیون تومان به مزایده گذاشته شده است، البته متراژ این زمین به قدری کم است که مشخص نیست چگونه قرار است روی آن ساخت وساز شود.
در مزایده های اخیر، ویلاهای اطراف تهران همچون دماوند، لواسان و کرج نیز عرضه شده است.
شهرداری تهران هم آمد
به گزارش دنیای اقتصاد، بازار مزایده املاک مازاد این اواخر ارزانترین تور اندونزی  یک مشتری تازه وارد را به خود دیده است.
شهرداری تهران به تازگی فروش مزایده ای برخی املاک خود را آغاز کرده است، به طوری که در چند روز اخیر بیش از 50 فقره انواع ملک به ارزش پایه 21 میلیارد تومان را برای فروش عرضه کرده است.
در لیست املاک مزایده ای شهرداری تهران، زمین با کاربری خدماتی، زمین هزار متری و دو هزار متری با کاربری مسکونی در شرق و جنوب تهران و همچنین ارزانترین تور یونان  آپارتمان های اداری در جاده های اطراف تهران به چشم می خورد.
شهرداری تهران فروش برخی مراکز تجاری که به صورت مشارکتی ساخته را نیز شروع کرده و در حال حاضر این املاک را در قالب فروش امتیاز سرقفلی از طریق مزایده عرضه می کند.
برخی از املاک متعلق به شهرداری در این مزایده ها به صورت پرداخت نقد و اقساط و برخی دیگر نیز به صورت پرداخت کامل نقدی، عرضه شده است.
به گزارش دنیای اقتصاد پیش بینی می شود در روزهای باقی مانده از سال جاری، بر شدت عرضه املاک مزایده ای افزوده شود. در این میان اگر مالکان این املاک، در نحوه قیمت گذاری – ارزش پایه ملک - تجدیدنظر کنند و قیمت های مورد پسند بازار مسکن را ارائه کنند، مزایده ها بدون برگشت به اتمام خواهد رسید.
یک نمونه از مزایده های تقریبا ناموفق دستگاه ها، مزایده سال گذشته املاک تور ارزان وآسان تونس  مازاد بانک ها بود که در هر مزایده، تعداد اندکی از املاک به فروش می رسید.
مزایده موفق باید به لحاظ عمر ملک و قیمت آن، مورد قبول و رضایت فعالان بازار مسکن باشد.


مدیریت شهری تهران برنامه ای برای بازار زمین در نظر گرفته که به موجب آن، زمین های با مساحت یک هکتار و بیشتر در گروه «زمین های ذخیره» قرار می گیرند و مالکان آنها قبل از هر نوع اقدام روی زمین باید با شهرداری هماهنگی و مجوز های لازم را اخذ کنند.

زمین های ذخیره اگرچه مالک دارد اما براساس طرح تفصیلی پایتخت، استفاده از این زمین ها متناسب با موقعیت و استقرار در مناطق مختلف شهر، فقط در ارزانترین تور برزیل  قالب نوسازی بافت های فرسوده یا برای احداث مجموعه ای از کاربری های چندمنظوره شهری شامل مراکز تجاری و اداری و حتی مسکونی مجاز خواهد بود. به این ترتیب مالکان قطعات بالای یک هکتار زمین در پایتخت با تصویب نهایی طرح تفصیلی، از سال آینده برای تعیین کاربری زمین یا فروش آن، باید ابتدا از معاونت شهرسازی شهرداری مجوز مربوطه را کسب و بعد از آن اقدام به
ساخت وساز کنند.
برآورد شهرداری تهران حاکی از این است که در تهران حدود 5 هزار هکتار زمین بالای یک هکتار وجود دارد که اگر قرار باشد همه این زمین ها برای کاربری مسکونی اختصاص یابد، امکان ساخت حدود نیم میلیون واحد مسکونی در آنها وجود دارد.
به گزارش دنیای اقتصاد، براساس طرح تفصیلی تهران که مراحل پایانی خود را طی می کند، برای اراضی ذخیره برنامه ای جداگانه تدوین شده و قرار است از این زمین ها از سال آینده در پروژه های شهرداری استفاده شود.
در این طرح که تمام شهر را در قالب چهار پهنه مسکونی، تجاری، مختلط (مسکونی و تجاری) و خدماتی تقسیم کرده است، اراضی بالای یک هکتار شناسایی شده و ساخت و ساز در آنها محدود به ضوابط خاص شده است. به این ترتیب در نقشه پهنه بندی تهران نحوه استفاده از اراضی طرح تفصیلی، متمایز شده است و استفاده از ارزانترین تور استانبول  این اراضی متناسب با موقعیت جاگیری آنها در نقاط مختلف شهر به بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده تهران یا احداث فضاهای خدماتی از جمله خدمات شهری، ساختمان های تجاری و اماکن تفریحی اختصاص داده شده اند. همچنین براساس طرح تفصیلی تهران از این زمین ها قرار است در مواقع لازم و متناسب با نیاز جمعیتی منطقه برای احداث ساختمان های مسکونی نیز استفاده شود.
براساس این طرح، ساخت وساز در زمین های ذخیره ای که بخشی از آنها در اختیار شهروندان است، بخشی به دستگاه های دولتی تعلق دارد و بخشی دیگر نیز تحت مالکیت شهرداری تهران است، باید براساس طرح مورد تایید معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و همچنین کمیسیون عالی راهبردی و اجرای طرح تفصیلی انجام شود. این دستورالعمل به این معنا است که حتی اگر فردی مالک زمین های بالای یک هکتار ارزانترین تور دبی   است دیگر نمی تواند براساس سلیقه و نظر شخصی خود اقدام به استفاده از آن کند، بلکه کاربری این زمین ها از این پس فقط باید براساس طرح تفصیلی منطقه و با توجه به نیازهای شهرسازی منطقه و همچنین اسناد توسعه و عمران محله انجام شود.
تدوین طرح جامع برای استفاده از اراضی ذخیره تهران یا در واقع زمین هایی که تاکنون بدون استفاده بوده اند، در حالی است که به گفته اعضای شورای شهر پایتخت، شهرداری تهران تاکنون نتوانسته از این زمین ها بهره برداری مناسب کند. پیش از این بارها برنامه هایی برای به کارگیری این زمین ها در نوسازی بافت های فرسوده از سوی شورا و شهرداری تهران مطرح شده بود که به خاطر مشکلات ناشی از توجیه نبودن شهرداران مناطق یا همکاری نکردن مالکان به خاطر نبود قانون، تمام این طرح ها بی نتیجه ماندند.
کنترل بازار مسکن با زمین های ذخیره
به گفته رسول خادم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر ارزانترین تور تایلند  در صورت استفاده از زمین های ذخیره کنترل قیمت ها و در نتیجه مدیریت بازار مسکن برای مسوولان امکان پذیرتر می شود.
این تحلیل از آنجا مطرح است که با استفاده از زمین های ذخیره می توان از یک سو به نیاز انباشته مسکن در پایتخت پاسخ داد و از سوی دیگر در مواردی که بافت های فرسوده دچار فرسودگی زیرساخت ها هستند، می توان از زمین های ذخیره به عنوان جایگزین استفاده کرد.
خسرو دانشجو نیز در این مورد با اشاره به مشکلات موجود در بافت های فرسوده که اغلب به نبود زمین جایگزین برای نوسازی و انتقال ساکنان به آنجا برمی گردد، به دنیای اقتصاد گفت: در صورت استفاده از زمین های ذخیره، نوسازی بافت های فرسوده از حالت ساخت تک آپارتمان به نوسازی تجمیعی تبدیل و به این ترتیب نوسازی این مناطق با سرعت بیشتری انجام می شود.
به گفته این عضو شورای شهر، اگرچه نوسازی بافت های فرسوده به عوامل متعددی بستگی دارد، اما اگر شهرداری از این زمین ها استفاده کند، می تواند فعالانه تر نوسازی ارزانترین تور ژاپن  بافت های فرسوده را عملی کند.
وی همچنین در این مورد به طرح شورای شهر برای این زمین ها اشاره و اعلام کرد، شورا در نظر دارد تا برای سال 90 ساماندهی و نحوه استفاده از زمین های ذخیره را در قالب مصوبه ای به شهرداری ابلاغ کند. دانشجو گفت: متاسفانه در حال حاضر شهرداری تهران از این زمین ها به خوبی بهره نمی برد.
25 درصد زمین های ذخیره به بافت فرسوده می رسد
آخرین برآوردهای شهرداری تهران از وضعیت زمین های ذخیره در شهر نشان می دهد که در حال حاضر 5 هزار و 57 هکتار زمین بالاتر از یک هکتار در تهران وجود دارد که از این میزان بیشترین مساحت در منطقه 21 و 22 وجود دارد. این دو منطقه با دارا بودن به ترتیب 2 هزار و 663 هکتار قرار است برای انتقال موسسات فن آوری و صنایع ارزانترین تور چین  استفاده شوند. در منطقه 22، 136 قطعه زمین ذخیره شناسایی شده است که از این نظر این منطقه رتبه اول زمین های ذخیره را در تهران دارد.
همچنین مناطق 17، 3، 10 و 7 نیز کمترین زمین های ذخیره را به خود اختصاص داده اند که در منطقه 17 فقط 5 هکتار از این زمین ها شناسایی شده است.
شهرداری تهران در نظر دارد تا 25 درصد از این زمین ها را به نوسازی بافت های فرسوده اختصاص دهد. به این ترتیب قرار است بخش اعظمی از نوسازی بافت های فرسوده که بیشتر در جنوب و مرکز پایتخت قرار دارند، با استفاده از این زمین ها نوسازی شوند.

.

Wednesday, February 16, 2011

موضع گیری جدید به مبایعه نامه ملکی

وزارت مسکن با اعلام شرایط ارزانترین تور سریلانکا   جدید ثبت نام مسکن مهر در تهران، از متقاضیان خانه های ارزان قیمت خواست با مراجعه حضوری به سازمان مسکن استان تهران، در این طرح نام نویسی کنند و در صف دریافت واحدهای مسکونی در حال ساخت در شهرهای جدید قرار بگیرند. در دور جدید عضوگیری مسکن مهر، واحدهایی که 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند به متقاضیان پیش فروش می شوند و از افراد تعهدنامه ارزانترین تور کیش   مخصوص گرفته می شود. هزینه نهایی تحویل مسکن مهر به متقاضی همچنان در دور جدید نامشخص است.

اتوبوس کندرو مسکن مهر در تهران که بعد از سه سال تردد هنوز نتوانسته مسافران قدیمی اش را به مقصد برساند، می خواهد دوباره مسافر سوار کند.
ثبت نام جدید از متقاضیان مسکن مهر در حالی که معمای تکمیل و تحویل 170 هزار واحد مسکونی مهر در حال ساخت در شهرهای اطراف تهران حل نشده، شاید غیرمنطقی جلوه کند، اما اطلاع از آمار دقیق کسانی که تاکنون در صف تحویل مسکن مهر باقی مانده اند نشان می دهد بین شروع مجدد عضوگیری در تور ارزان لبنان  این طرح با انصراف های پی درپی متقاضیان دور اول، ارتباط معناداری وجود دارد.
اوایل شروع طرح مسکن مهر - سال های 86 و 87- حدود 4 میلیون نفر در کل کشور ثبت نام کردند و 5/1 میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند که از بین قبول شدگان،500 هزار نفر در تهران شرایط لازم برای دریافت مسکن مهر را پیدا کرده بودند، اما این نیم میلیون نفر خواهان مسکن مهر در تهران الان تعدادشان فقط به 100 هزار نفر رسیده و مابقی عملا انصراف داده اند. حالا وزارت مسکن که فروش 170 هزار واحد مسکونی در ارزانترین تور کوالالامپور  حال ساخت در شهرهای جدید اطراف تهران را طبق قرارداد با انبوه سازان، تضمین کرده، به دنبال متقاضی دست به نقد برای معرفی به سازنده ها است.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، از چند روز پیش با نصب یک اطلاعیه تور ارزان وآسان کوش آداسی  کاغذی روی درب ورودی ساختمان اصلی وزارت مسکن، از کسانی که دنبال مسکن هستند خواسته شده با مراجعه به سازمان مسکن استان تهران در خیابان کریم خان زند، در مسکن مهر ثبت نام کنند. وزارت مسکن همچنین از طریق یک سایت اینترنتی که برای مدیریت مسکن مهر راه اندازی کرده، متن دستورالعمل ثبت نام های جدید را منتشر کرده که ارزانترین تور مارماریس   نشان می دهد اشتبا هات دور اول ثبت نام ها که منجر به بلاتکلیفی متقاضیان و در نتیجه انصراف آنها شد، بدون کوچک ترین کم و کاستی به دور جدید منتقل شده است!
متقاضیان جدید مسکن مهر باید با ارائه مدرکی که نشان دهد حداقل 5 سال ساکن تهران هستند و خانه هم ندارند، در طرح ثبت نام کنند و به محض اعلام وزارت مسکن برای واریز آورده نقدی باید ظرف 15 روز، پول متقاضی به حساب بانک مسکن واریز شود. قیمت تمام شده مسکن مهر برای متقاضیان جدید عین متقاضیان فعلی «نامشخص» است و در دستورالعمل ثبت نام از متقاضی ارزانترین تور اسپانیا  عنوان شده که آورده نقدی متقاضیان از 10 میلیون تومان هم ممکن است فراتر رود. وزارت مسکن قیمت پایه ساخت را با انبوه سازان نهایی کرده و متر مربعی 300 هزار تومان مشخص کرده است، اما قیمت نهایی تحویل شامل قیمت پایه و هزینه های متفرقه است! وزارت مسکن قیمت نهایی را برای متقاضی مشخص نکرده است. واحدهای مسکونی مهر چنانچه به 60 درصد پیشرفت در عملیات فیزیکی برسند در ارزانترین تور چین   قالب قرارداد پیش فروش به متقاضیان جدید تحویل می شود؛ این همان وعده ای است که در دور اول ثبت نام از متقاضیان، عنوان شد، اما به آن عمل نشد.
تشکیل تعاونی ممنوع است
به گزارش دنیای اقتصاد، وزارت مسکن برای دور جدید ثبت نام از متقاضیان مسکن مهر، عملا وزارت تعاون را از گردونه کار خارج کرده است. در دور اول کار ثبت نام و پالایش متقاضی ارزانترین تور استرالیا   کاملا برعهده وزارت تعاون بود و نحوه ثبت نام فقط در قالب تشکیل تعاونی مسکن انجام می شد، اما در حال حاضر افراد متقاضی باید به صورت تک تک به سازمان مسکن تهران مراجعه کنند و این وسط وزارت تعاون نقشی در ساماندهی متقاضی ندارد.
قرعه کشی به جای انتخاب
کسانی که برای صاحب خانه شدن قصد دارند در مسکن مهر ثبت نام کنند نمی توانند همچون سایرین، خودشان محل و حتی مشخصات خانه دلخواه را انتخاب کنند. متقاضیان مسکن مهر در دور جدید ثبت نام این اجازه را دارند که محل را از بین پرند، پردیس و هشتگرد انتخاب کنند، اما در نهایت هم برای محل و هم برای واحدمسکونی، قرعه کشی ارزانترین تور انگلستان   می شود تا یکی از ده ها هزار واحدی که ساخته می شود به نام فرد در بیاید. در ماده 12 دستورالعمل ثبت نام و واگذاری مسکن مهر آمده است: اولویت بندی تحویل و انتخاب واحد توسط متقاضی براساس امتیاز حاصل از زمان و مبالغ واریزی آورده نقدی متقاضی است و در شرایط مساوی، اولویت تحویل از طریق قرعه کشی تعیین خواهد شد.
ظاهرا قرعه کشی ساده ترین راهی است که مسوولان مسکن مهر آن را به جای طراحی ضوابط ریز و دقیق انتخاب کرده اند.
به گزارش دنیای اقتصاد ظرف یک هفته از شروع ثبت نام جدید، 300 نفر در تهران اسم نوشته اند و آمارهای روزهای آینده مشخص می کند که آیا هنوز ارزانترین تور لندن  مسکن مهر در بین متقاضیان مسکن طرفدار دارد یا نه؟
سه سال پیش در ماه های اول ثبت نام، روزانه هزار نفر به اداره تعاون مراجعه می کردند.

حق استرداد مسکن مهر برای دولت محفوظ است
وزارت مسکن در دور جدید ثبت نام از متقاضیان مسکن مهر به یک ابتکار جدید هم دست زده تا شایعه هایی را که هم اکنون درباره تحویل این واحدها به کسانی که صاحبخانه اند، مطرح است پایان دهد. متقاضیان جدید باید فرم تعهدنامه ای را تکمیل کنند که در آن قید شده است «ضمن قسم به خداوند متعال در خصوص صحت ارزانترین تور پاریس    مندرجات این برگه متعهد می شوم اگر در هر زمان اثبات شود از سال 84 به بعد مالک زمین یا ملک مسکونی بوده ام، ظرف مدت یک ماه مسکن مهر واگذار شده را پس دهم.» چنین تعهدی پیش از این از متقاضیان گرفته نشده بود. آنچه در این تعهدنامه، کار را برای متقاضیان دارای مسکن مشکل کرده، عدم محدودیت برای اثبات خلاف ادعای افراد است. در تعهدنامه از واژه «هر زمان» استفاده شده به این معنی که اگر مثلا 10 سال بعد از سکونت فرد در واحد مسکونی مهر مشخص شد، آن فرد قبل از دریافت واحد، صاحب ملک یا زمین بوده، باید حداکثر ظرف 30 روز بدون طرح دعوا در تور ارزان وآسان اندونزی  محاکم قضایی، مسکن مهر را تخلیه کند و آن را به دولت پس بدهد
رییس کانون سردفتران درباره نظر رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که گفته مبایعه نامه ها از این به بعد مورد تایید قوه قضائیه نیستند و بنگاه های مسکن باید زیرنظر این سازمان قرار بگیرند، گفت: تنظیم قراردادهای ملکی یک کار شبه حقوقی است و با توجه به اینکه مشاوران املاک بر اساس قانون دلالی سال 1317 باید در حد مشاوره و دلالی در بازار مسکن فعالیت کنند، لازم است تکلیف قراردادهایی که هم اکنون برای خریدار و فروشنده ملک تنظیم می شود، تعیین شود.

محمدرضا دشتی با بیان اینکه هر نوع عملیات تنظیم قرارداد برای معاملات ملک باید تحت نظارت سازمان ثبت اسناد باشد، افزود: رییس جدید سازمان ثبت اسناد به این جمع بندی رسیده تور ارزان وآسان فرانسه  که اعلام کند، مبایعه نامه های ملکی دیگر مورد تایید قوه قضائیه نیست، بنابراین از آنجا که اسنادی که در دفاتر اسناد رسمی برای معاملات املاک تنظیم و صادر می شود،
جزو مدارک مورد تایید همه مراجع حقوقی و قضایی است، باید از این به بعد، افراد بلافاصله بعد از تصمیم به انجام معامله، برای تنظیم قرارداد رسمی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.
رییس کانون سردفتران در پاسخ به این پرسش که مبایعه نامه ملکی طبق تفاهم سال 84 قوه قضائیه با وزارت بازرگانی مورد تایید سازمان ثبت است و چرا الان نظر مخالف آن اعلام شده است؟ گفت: این موضوع را باید از رییس سازمان ثبت اسناد بپرسید؛ اما با توجه به اینکه آمارها نشان می دهد 40 درصد پرونده های ملکی ارزانترین تور ایتالیا  در محاکم قضایی به خاطر عدم ثبت رسمی معاملات در دفاتر اسناد رسمی است، شاید مسوولان به این جمع بندی رسیده اند که باید یکبار برای همیشه موضوع نحوه تنظیم قراردادهای ملکی روشن و شفاف تعیین تکلیف شود.
دشتی تصریح کرد: برخی ها فرق بین مبایعه نامه و قولنامه را نمی دانند و سعی می کنند ثبت سند رسمی را زیر سوال ببرند، در حالی که تجربه نشان داده مردم زمانی که برای نقل و انتقال ملک یا خودرو، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه می کنند و موضوع معامله را در آنجا ثبت می کنند، به یک آرامش خاطر می رسند ضمن اینکه در حکم سند رسمی جای هیچ تجدیدنظری وجود ندارد.
وی افزود: مردم در بازار مسکن باید نسبت به قراردادهایی که در بنگاه های املاک تنظیم می شود، اعتماد داشته باشند و این اعتماد جز با نظارت سازمان مرجع یعنی سازمان ثبت اسناد، ممکن نیست.
رییس کانون سردفتران برای پایان دادن به اختلاف نظر درباره تایید یا عدم تایید مبایعه نامه های ملکی پیشنهاد کرد: کمیته ای مشترک از نمایندگان اتحادیه مشاوران املاک و ارزانترین تور آذربایجان  کانون سردفتران تشکیل شود و ابعاد حقوقی و سایر ویژگی های قراردادهایی که در بنگاه ها تنظیم می شود را بررسی کند و نتیجه بررسی را برای تصمیم گیری به مسوولان ارشد کشور و قوه قضائیه تحویل دهد
تخمین نادرست از آینده قیمت مسکن به ویژه برای سال جدید، متقاضیان خرید مسکن را به پیش خرید آپارتمان در هفته های پایانی سال واداشته است.

بازار پیش فروش واحد مسکونی این روزها رونق دوچندان پیدا کرده؛ به طوری که از یک سو اجرای قانون یارانه ها بر گرمی این ارزانترین تور ترکیه   بازار افزوده و از سوی دیگر قرارگرفتن در پایان سال و جابه جایی های شب عید، توجه به پیش فروش ها را افزایش داده است.
آنچه در این میان باعث استقبال از پیش خرید شده، قدرت خرید ناکافی مردم در مقایسه با ارزش املاک است.
مشاوران املاک می گویند اغلب مراجعه کنندگان برای خرید مسکن ابتدا از فایل های مربوط به ساختمان های در حال تکمیل می پرسند و در صورت وجود چنین فایل هایی ارزانترین تور مالزی   تمایل به خرید این املاک که حالت پیش خرید دارد، را دارند. اما از سوی دیگر، اغلب سازندگان در بازار پیش فروش واحدهای مسکونی آنچنان نرخ های غیرمنطقی تعیین می کنند که مشتریان حاضر در بازار را مجبور به انصراف می کنند، زیرا برخی از قیمت های پیشنهادی بالاتر از ارزش واقعی منطقه تعیین می شود.
یکی از مشاوران املاک فعال در غرب تهران، محدوده پونک درباره نرخ ارزانترین تور آنتالیا  پیش فروش واحدهای مسکونی در این منطقه به دنیای افتصاد گفت: معمولا اکثر سازنده هایی که واحدهای خود را به بازار پیش فروش عرضه می کنند تنها راضی به پیش فروش یک یا دو واحد از سازه خود هستند و بیشتر مواقع قیمت این واحدها را متناسب یا کمتر از نرخ حقیقی بازار تعیین می کنند و مابقی واحدها با قیمت بالاتری برای فروش پیشنهاد می شوند.
حاج بابایی، بنگاهداری در خیابان گرگان در این باره اظهار کرد: در ماه های اخیر ارائه فایل های پیش فروش واحدهای مسکونی به بازار در این محدوده بسیار رونق گرفته، اما متناسب با این عرضه، سطح استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است.
وی در ادامه به این مساله اشاره کرد: آن تعداد مشتریانی که از خرید واحدهای پیش فروش استقبال کردند مالکانی بودند که واحدهای خود را به دلیل چند سال ساخت بودن و همچنین امکانات ارزانترین تور دوبی  ناکافی به فروش رساندند و حال با اندک بودجه ای که قدرت خرید یک واحد تحویل داده شده به بازار را تامین نمی کند، به پیش خرید متوسل شده اند.
در همین حال، سایت ایران فایل به بررسی نرخ های پیشنهادی پیش فروش واحدهای مسکونی پرداخته که گران یا ارزان بودن را با دو رنگ سبز و قرمز مشخص کرده است.
براساس اطلاعات این سامانه به نشانی iranfile.ir مالکی در محدوده سعادت آباد قیمت پیش فروش هر مترمربع واحد خود را یک میلیون و 650 هزار تومان پیشنهاد کرده که این قیمت کمتر از ارزش واقعی منطقه است، چراکه قیمت هر متر مربع ملک مشابه در سعادت آباد بین 2 میلیون و 687 هزار تا 3 میلیون و 89 هزار ارزانترین تور قبرس  تومان است. زمان تحویل این واحد سال آینده است.
علاوه براین در منطقه پاسداران یک واحد 80 مترمربعی که 12 ماه بعد تحویل خریدار داده می شود با قیمت هر متر مربع 2 میلیون و 400 هزار تومان اعلام شده که این قیمت با رنگ سبز مشخص شده، زیرا اکنون قیمت پیش فروش واحد مسکونی در پاسداران از 3 میلیون و 158 هزار تا 3 میلیون و 654 هزار تومان پیشنهاد می شود. از طرف دیگر در منطقه جنت آباد مالکی قیمت پیشنهادی پیش فروش واحد 78 متری خود را متری 2 میلیون و 100 هزار ارزانترین تور تایلند  تومان تعیین کرده که این قیمت نسبت به ارزش واقعی منطقه بالاتر پیشنهاد شده، چراکه نرخ هر متر ارزانترین تور استانبول  مربع چنین واحدی در جنت آباد بین یک میلیون و 640 هزار تا یک میلیون و 802 هزار تومان است، همچنین این واحد فروردین سال 90 به مشتری تحویل داده می شود.

.

.

Tuesday, February 8, 2011

تسهیلات نرخ بالا برای سازنده های بانکی

شرکت های ساختمانی وابسته ارزانترین تور تایلند  به بانک ها و موسسات سرمایه گذاری می توانند از تسهیلات ساخت مسکن مهر با نرخ بهره مشارکتی استفاده کنند.

علی نیکزاد وزیر مسکن در این باره اعلام کرد: در حال حاضر منابعی که به عنوان خط اعتباری برای مسکن مهر اختصاص داده شده به صورت قرض الحسنه با نرخ 4 تا 9 درصد ارزانترین تور دوبی   به انبوه سازانی که در زمین های 99 ساله فعالیت می کنند، پرداخت می شود؛ اما بخشی از این منابع برای ارائه به سایر ساخت وسازها کنار گذاشته شده و با سود بالاتر قابل پرداخت است.
وی افزود: شرکت های ساختمانی و سرمایه گذاری وابسته به بانک ها برای دسترسی به تسهیلات مسکن مهر می توانند آن را با نرخ سود بالاتر از آنچه به سازنده های 99ساله پرداخت می شود، دریافت کنند.
وزیر مسکن به بانک ها توصیه کرد: شرکت های ارزانترین تور دبی   ساختمانی شان را برای ساخت مسکن مهر فعال کنند.
نیکزاد که روز جمعه گذشته از شهر جدید پرند بازدید کرد، در حاشیه این بازدید گفت: تاکنون بانک های دولتی به جدیت وارد سرمایه گذاری در بخش مسکن نشده اند. اگر شرکت های ساختمانی وابسته به بانک ها برای ساخت انبوه واحد مسکونی بسیج شوند، بازار مسکن در فاصله کوتاهی تنظیم می شود. البته این شرکت ها نباید به دنبال سود های 100 درصدی باشند، بلکه با سود اقتصادی باید وارد شوند.
وی افزود: اخیرا برخی شرکت های ساختمانی وابسته به برخی بانک ها برای ساخت مسکن مهر پیش قدم شده اند
پیمانکاران ساختمانی با اشاره به اینکه حاشیه سود فعالیت شان تحت تاثیر ارزانترین تور پاتایا   افزایش قیمت نفت و گازوئیل در خطر قرار دارد از دولت درخواست کرده اند وعده تخصیص تسهیلات یارانه ای به صنایع را برای صنعت ساختمان سریع تر عملیاتی کند.

دبیر کانون سراسری انجمن های شرکت های ساختمانی در این باره گفت: بررسی ارزانترین تور استانبول   های صورت گرفته درباره تاثیر هدفمندی یارانه ها نشان می دهد در کارگاه های پروژه های ساختمانی ماهانه 500 هزار لیتر گازوئیل یا نفت استفاده می شود و قیمت جدید این دو سوخت حاشیه سود شرکت ها را منفی می کند.
دبیر کانون سراسری انجمن های شرکت های ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی ایران گفت: به دنبال اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها و قول مساعد رییس جمهوری مبنی بر تخصیص تسهیلات یارانه ای به صنایع مختلف و با توجه به سهم بالای مصرف انرژی در پروژه های عمرانی، از دولت درخواست داریم که با ارائه تسهیلات یارانه ای به شرکت های پیمانکاری، زمینه ای فراهم کند که پروژه های عمرانی به روال قبلی مسیر خود را طی کنند.
بابک فرزانه وار در گفت وگو با خبرگزاری فارس افزود: در حال حاضر حدود 25 هزار شرکت پیمانکاری در قالب اعضای انجمن های تحت پوشش کانون سراسری در کشور ارزانترین تور آنکارا  وجود دارد که شرکت های مذکور به صورت مستقیم و غیر مستقیم 7 میلیون فرصت شغلی در کل کشور فراهم کرده اند و علاوه براین بودجه عمرانی کشور که در سال گذشته حدود 24 هزار میلیارد تومان و در سال جاری نیز در حدود 30 هزار میلیارد تومان بوده است. توسط این صنف جذب و صرف اجرای فعالیت های عمرانی زیرساختی در کشور شده است.
وی ادامه داد: با توجه به نقش شرکت های پیمانکاری در ایجاد ارزانترین تور آنتالیا   بسترهای اشتغال زایی و انجام فعالیت های عمرانی و زیربنایی لازم است که دولت در اختصاص تسهیلات یارانه ای توجه خاصی به این صنف داشته باشد.
به گفته وی، با توجه به اینکه طرف قرار داد شرکت های پیمانکاری دولت است از این رو بروز هر نوع مشکل برای صنف شرکت های پیمانکاری به منزله ایجاد مشکل برای دولت خواهد بود.
وی گفت: الزامی بودن اجرای قانون هدفمندکردن یارانه ها امری بدیهی است و آحاد ملت و کارشناسان اقتصادی براین باورند که اجرای این قانون به مصلحت مردم و کشور خواهد بود.
دبیر کانون سراسری انجمن های شرکت های ساختمانی تصریح کرد: براساس تحقیقات جامعی که از سوی تیم کارشناسی کانون سراسری انجمن های شرکت های ساختمانی، تاسیساتی و ارزانترین تور ارمنستان  تجهیزاتی ایران انجام شده نقش سوخت در اجرای پروژه های عمرانی به حدی است که اگر دولت بسته های حمایتی برای شرکت های فعال در این بخش اختصاص ندهد، بیم آن می رود که در اجرای پروژه ها وقفه ایجاد شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه این شرکت ها مبالغ هنگفتی از ارزانترین تور اندونزی   دستگاه های دولتی مطالبه دارند که باید وصول کنند از این رو به هیچ وجه قادر نخواهند بود که نقدینگی لازم را برای پیشبرد پروژه ها تامین کنند که مجموع این شرایط باعث خواهد شد روند پیشرفت این پروژه ها دچار مشکل شود.
فرزانه وار تاکید کرد: علاوه براین معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری هر سه ماه یک بار یک عددی را به عنوان شاخص تعدیل در پروژه ها اعلام می کند، اما در شرایط حاضر عرف شده است که این رقم یک سال بعد از اجرای پروژه ها اعلام شود که همین امر باعث می شود مطالبات نامشهود شرکت های پیمانکاری از دولت افزایش پیدا کند که این مساله به معنای کاهش نقدینگی شرکت ها است.
فرزانه وار اظهار کرد: در حال حاضر شرکت های پیمانکاری در رشته های مختلف نظیر راهسازی، آب، ساختمان، نفت و گاز و... فعالیت می کنند که حذف حامل های انرژی تاثیر ارزانترین تور ایتالیا   زیادی بر روند اجرای فعالیت آنها به جای خواهد گذاشت.


بلیغات در بازار معاملات مسکن در حال تحول است. اواخر سال گذشته یک بازار ارزانترین تور فرانسه   اینترنتی محدود در تهران برای خرید و فروش مسکن توسط بخش خصوصی راه اندازی شد که این بازار با توجه به اینکه هم اکنون عضو اتحادیه املاک است، متناسب با مقررات بازار مجازی در حال فعالیت است.

اما به تازگی تعدادی مرکز مشاوره تلفنی نیز برای تبلیغ املاک فروشی یا مشاوره به خریداران مسکن، به وجود آمده که با توجه به فراوانی این مراکز تلفنی، امکان تشخیص مراکز دارای مجوز سخت است.
ظاهرا آن دسته از مراکز تلفنی تبلیغ مسکن که مجوز ندارند و غیرقانونی هستند به این صورت عمل می کنند که در زمان تماس مشتری با مرکز، اپراتور آن قدر مشتری را پشت ارزانترین تور پاریس  خط نگه می دارد تا هزینه مکالمه که از طرف مشتری به حساب مشاور پرداخت می شود بالا برود و دست آخر مشاوره درست و حسابی نیز به مشتری داده نمی شود.
مراکز تبلیغات تلفنی مسکن اغلب با پیش شماره 9090 فعالیت می کنند که برخی از آنها دارای مجوز نیستند.
«مراقب آگهی های جعلی مسکن باشید» این توصیه ارزانترین تور قبرس  ای بود که روز گذشته یک شهروند در تماس با دنیای اقتصاد، اعلام کرد و از «دنیای اقتصاد» خواست تا در مورد آگهی های مندرج در روزنامه ها به خریداران مسکن هشدار بدهد.
با وجودی که این روزها خرید و فروش خانه به رونق دو سال گذشته نیست، اما تب و تاب تبلیغات هنوز از بازار مسکن رخت برنبسته و حتی داغ تر هم شده است. تبلیغات مسکن که همیشه بخش بزرگی از آگهی های روزنامه ها و رسانه های مختلف را به خود اختصاص می دهد، در سال های اخیر با روی کار آمدن انواع خدمات مخابراتی و فناوری های مختلف رنگ و بوی تازه ای هم به خود گرفته است. اما انگار این حوزه که با وجود ارزانترین تور تایلند   بنگاه های معاملات ملکی هنوز رویه سنتی خود را حفظ کرده مثل خیلی از مشاغل مرتبط با دنیای مجازی به برخی ترفندهای نه چندان صادقانه و در برخی موارد سوداگرانه نیز آلوده شده است. چند روز پیش یکی از شهروندان تهرانی در تماس با دنیای اقتصاد، از شیوه جدید کسب درآمد از سوی برخی سوءاستفاده کننده ها در قالب مشاوران املاک اینترنتی خبر داد. ماجرا از این قرار است ارزانترین تور مالزی  که این شهروند با یکی از آگهی های مشاور املاک مندرج در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار برای پیداکردن خانه مورد نظر خود تماس گرفته بوده: «این طور تظاهر می شد که با یک بنگاه معاملات ملکی تماس گرفته است و خانم بسیار خوش برخوردی خیلی خونسرد جوابگوی سوالات من بود و در فایل های مربوط به آگهی های منزل جست وجو می کرد. وقتی به او گفتم آپارتمانی با حدود 70 میلیون تومان می خواهم، با خونسردی تمام سراغ فایل های مربوط به زعفرانیه و نیاوران هم رفت آخر سر هم چند تا شماره تلفن داد که معلوم شد اشتباه بوده است».
این طور که به نظر می رسد این شهروند با شماره تلفنی که با پیش شماره 9090 شروع می شده، تماس گرفته بود. غافل از اینکه این شماره ها، جزو آن دسته از خدماتی محسوب می شوند که در ازای ارائه خدمات تلفنی برای تماس گیرنده هزینه دارد؛ هزینه هایی که در پایان ماه روی قبض تلفن محاسبه می شود. به این ترتیب خانمی که در این تماس پاسخگو بوده است با ترفندی جالب این شهروند را به مدت 59 دقیقه پشت خط معطل کرده و در ارزانترین تور سریلانکا  نهایت راهنمایی قابل توجهی هم به او ارائه نکرده است. البته روش ارائه خدمات تلفنی و دریافت دستمزد از طریق مخابرات برای فرد مشاوره دهنده، از خدمات جدید، قانونی و زیرنظر مخابرات به شمار می آید. اما گویا این خدمات که بیشتر از سوی وکلای دادگستری و مشاوران روانشناسی کاربرد دارد به تازگی مورد توجه برخی مشاوران املاک نیز قرار گرفته است. اما اظهارات ارزانترین تور لندن  این شهروند نشان می دهد که برخی افراد سودجو با بهره گیری از این امکان تلفنی به جای اینکه مشاوره درست و حسابی به متقاضی بدهند، سعی در کسب درآمد از طریق این تلفن ها دارند.
البته شیوع تبلیغات جدید در بازار مسکن در حالی ایجاد شده است که بر اساس ارزانترین تور مارماریس  تعداد موارد پیشنهادی فروش از سوی یک موتور جست وجوی اینترنتی (www.iranfile.com) طی ماه های اخیر خرید و فروش خانه در کشور کمابیش رونق گرفته است. در زیر جدیدترین نرخ های پیشنهادی فروش خانه در تهران را می خوانید:

.