Thursday, September 30, 2010

تاخیر در راه اندازی بازار مجازی خرید مسکن

بازار مجازی معاملات مسکن که قرار بود ابتدای پاییز به دستگاه برش بطری صورت سراسری در تهران و بعد از آن در کل رهن آپارتمان شیراز کشور توسط مسوولان راه اندازی شود، به دلیل مشکلات فنی به تاخیر افتاد.

مسوول شرکت وابسته به بازرگانی که تابستان امسال از راه اندازی سامانه خرید و فروش اینترنتی مسکن در مهرماه خبر داده بود طراحی سایت  و گفته بود با تشکیل بازار مجازی، کلیه خریداران و فروشنده ها  دستگاه تست مقاومت بطری می توانند به جای آگهی در روزنامه ها در این سامانه به دنبال معامله باشند، روز گذشته اعلام کرد به دلیل برخی مسائل گرافیکی، این بازار فعلا راه اندازی نخواهد شد.
این در حالی است که هم اکنون بخش خصوصی  در تهران ماه ها  خرید آپارتمان شمال تهران است سامانه اینترنتی معاملات مسکن را به صورت رسمی و با کسب مجوز از سوی اتحادیه راه اندازی کرده که میزان مراجعه مجازی روزانه متقاضیان به این سامانه از استقبال گسترده فعالان بازار مسکن از بازار مجازی حکایت دارد.
بازار مجازی خرید مسکن که قرار بود در ماه جاری راه اندازی شود، قرار است از سوی شرکت راهبر-وابسته به وزارت بازرگانی- آماده و در ضخامت سنج دیواره بطری  نهایت به مشاوران املاک واگذار شود تا برای استفاده در اختیار مردم قرار بگیرد. مزایای بیشمار این سامانه باعث شده است تا برخی اذعان کنند  راه اندازی این سامانه سبب ایجاد تحول در بازار مسکن می شود.
از جمله شاخص ترین مزیت های ماشین حفاری افقی  این سامانه می توان به رصد لحظه ای قیمت های پیشنهادی که فروشنده ها یا مشاوران هفته نامه شاهرود املاک در سامانه بازار مجازی مسکن ثبت می کنند اشاره کرد که به موجب آن شرایطی فراهم خواهد شد که متولیان به صورت لحظه ای از رفتار بازار مسکن کسب اطلاع کنند که همین امر نقش موثری در جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت به واسطه رقابت فروشنده ها در اعلام قیمت کمتر از ملک مشابه موجود در سامانه، خواهد داشت.
اما همزمان با واقعی شدن قیمت حامل های انرژی که گران شدن قیمت بنزین از پیامدهای آن است با توجه به امکان دسترسی کاربران از طریق اینترنت خرید مسکن شیراز  به واحدهای عرضه شده در بازار مسکن، برخی براین باورند به نحو فزاینده ای از میزان تردد مردم در سطح شهر کاسته خواهد فروش زمین تبریز  شد که این مساله خود سبب ایجاد صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف وقت کاربران می شود.
همچنین از دیگر مزایای این سامانه می توان به ایجاد رقابت در بازار مسکن و حذف بنگاه های غیر مجاز اشاره کرد؛ چرا سیستم پیغام گذاری  که فعالیت بنگاهداران در این سامانه مشروط به دارا بودن دستگاه اندازه گیری حجم گاز  کد رهگیری است که همه این موارد در نهایت باعث خواهد شد یک فضای رقابتی سالم در شرکتهای خودروسازی  بازار مسکن ایجاد شود و مسوولان نیز برای تصمیم گیری در مورد بازار مسکن آزادی عمل بیشتری داشته باشند.
همزمان مسوولان راه اندازی این سامانه عنوان کردند که با توجه به فعالیت بخش خصوصی دراین زمینه این امکان ایجاد شده است که این سایت ها به صورت بهینه به این سامانه  اجاره آپارتمان تبریز اتصال پیدا کنند با این تفاوت که مردم در استفاده از سامانه سراسری بازار مجازی مجبور عملیات والفجر به پرداخت هزینه نخواهند بود و از سراسر دنیا می توانند از این سامانه استفاده کنند.
این در حالی است که طبق وعده های اعلام شده، بازار  مجازی دولتی خرید مسکن شاهین شهر  قرار بود مهرماه به بهره برداری برسد که فعلا با تاخیر مواجه شده است.


Monday, September 20, 2010

کاهش شدید قیمت وام مسکن


بر اساس اعلام فعالان بازار خرید و فروش وام مسکن، تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن، این روزها با کاهش قیمت مواجه شده است.
رکود بازار مسکن گریبانگیر بازار دلالی خرید و فروش تسهیلات 18 میلیون تومانی مسکن هم شد و این نوع وام اکنون بین یک میلیون و 900 هزار تومان تا دومیلیون و 300 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود در حالی که در مهر سال 86 معادل 3 میلیون و 500 هزار تومان و در آذرماه سال گذشته حدود 3 میلیون تومان بود.


به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام فعالان بازار خرید و فروش وام مسکن، تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن، این روزها با کاهش قیمت مواجه شده است سیستم پیغام گذار   .


گرچه بانک مرکزی خرید و فروش آپارتمان شاهین شهروام مسکن را مانند هر وام دیگری ممنوع اعلام کرده، اما واقعیت این است که وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن که تنها توسط بانک دولتی مسکن پرداخت می شود، عملا در بازار به صورت رسمی خرید و فروش می شود.

هم اکنون بانک مسکن، وام 18 میلیون تومانی خرید را تنها در قبال سپرده گذاری 9 میلیون تومانی غیرقابل برداشت به مدت یکسال به فرد متقاضی سپرده گذار پرداخت می کند.


در مواردی برخی افراد به دلایلی مانند انصراف از خرید مسکن، عدم توان در تامین مبلغ خرید مسکن به غیر از وام و حتی سودجویی;کروز کنترل سمندتسهیلات مسکن خود را به صورت وکالتی به افراد دیگر واگذار می کنند.


فعالان بازار خرید و فروش مسکن مطرح می کنند که رکود بازار مسکن، بر خرید و فروش وام مسکن نیز رخنه کرده وآموزشگاه مهارتهای صنعتی افت شدید قیمت خرید و فروش وام 18 میلیون تومانی را در پی داشته است.


افرادی که مبادرت به فروش وام 18 میلیون تومانی مسکن به سایر افراد می کنند علاوه بر واگذاری به روش وکالتی به روش واگذاری قانونی در خود شعبه بانک نیز انجام می دهند؛ به نحوی که فرد متقاضی باید در زمان انتقال وام، رقمی بین 10 تا 20 درصد کل تسهیلات را یکجا به بانک مسکن بپردازد تا از این طریق واگذاری و انتقال وام از یک فرد به فرد جدید صورت پذیرد.


در حال حاضر تسهیلات 18 میلیون تومانی خرید مسکن در بازار بین 1میلیون و 900 هزار تومان تا 2 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می شود، این در حالی است که قیمت تمام شده برای خریدار وام 18 میلیون تومانی از بازار، نسبت به اینکه فردی 9 میلیون تومان پول خود را برای دریافت وام 18 میلیون تومانی یکسال در بانک سپرده گذاری کند، کمتر است.


این موضوع باعث شده است تا متقاضیان وام مسکن تمایل بیشتری در خرید وام از افراد دیگر به جای سپرده گذاری داشته باشند؛ مگر اینکه بخواهند مسکن خود را در فاصله یکسال آینده بخرند که در این مورد خودشان سپرده گذاری خواهند کرد.


در یک ماهه اخیر کمترین قیمت خرید و فروش آپارتمان تبریز وام 18 میلیون تومانی مسکن بیش از 2 میلیون و 100هزار تومان بود.


به نظر می رسد رغبت مردم برای سپرده گذاری جهت دریافت وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن شهر ریa در بانک مسکن کاهش یافته است و مردم سعی در خرید این وام از بازار با توجه به وفور آن می کنند. هم اکنون این موضوع آموزشگاه رایانه شاهرود توسط دفاتر مشاور املاک به صورت رسمی تبلیغ و به مشتریان خرید واحدهای مسکونی پیشنهاد می شود.


آگهی های خرید و فروش وام مسکن این روزها بیش از سایر وامها در روزنامه ها منتشر می شود و دلالان بازار مسکن و مشاوران املاک تهران در پی یافتن مشتری برای فروش وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن هستند.


محدودیت در پرداخت وام خرید مسکن به یکی از سیاستهای اصلی بانک مرکزی کود بیولوژیک در بخش مسکن تبدیل شده است و این بانک سعی دارد منابع تخصیص داده شده خود را در این بخش به سمت ساخت سوق دهد.


سیاست بانک مرکزی محدود کردن تسهیلات خرید مسکن شیرازبه منظور کاهش قیمت مسکن است، زیرا در صورت آزاد گذاشتن میزان تسهیلات خرید، قیمت مسکن با افزایش شدید مواجه خواهد شد طراحی سایت حرفه ای  .


براساس بسته سیاستی- نظارتی امسال بانک مرکزی 20 درصد تسهیلات قابل پرداخت به جامعه باید به بخش مسکن اختصاص می یافت.

Sunday, September 5, 2010

رونق مسکن آری ، افزایش قیمت خیر

مسئله مسکن و اقتصاد مسکن از جریان عمومی اقتصاد کشور جدا نیست ۱۰ درصد شاغلان کشور در بخش مسکن فعالیت دارند و ۳۰ درصد سرمایه در گردش کشور در این بخش جریان دارد. از بین بردن این رکود با اولویت قرار دادن و توجه به عدم افزایش قیمت به دلیل وارد آمدن فشار مضاعف به مردم باید مد نظر مسوولین قرار گیرد.  تابستان گذشت؛ تولیدکنندگان محصولات ساختمانی نا امید شدند معمولا ساخت و ساز در فصل تابستان رونق بیشتری نسبت به ماههای پاییز و زمستان دارد اما با پایان یافتن فصل تابستان این امید تولیدکنندگان و فروشندگان به یاس تبدیل شد چرا که رونق باز هم وارد بخش مسکن و به تبع آن محصولات ساختمانی نشد.تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات ساختمانی امید داشتند که در فصل تابستان با رونق ساخت و ساز محصولات خود را به فروش برسانند اما رکود و بی میلی به ساخت و ساز از سوی انبوه سازان و حتی افراد عادی موجب شد تا بازار مصالح ساختمانی بیش از پیش دچار ضرر و زیان شده و همچنان کارخانه ها با تهدید اخراج کارگران دست و پنجه نرم کنند.
در این میان برخی از کارخانه ها از ابتدای امسال محصولات خود را با ۵۰‌درصد ظرفیت تولید می کنند تا از اخراج و یا تعطیلی احتمالی در امان باشند.
در ماه‌های اخیر قیمت ۱۰ قلم کالای پرمصرف ساختمانی مثل سیمان ، آجر ، ماسه ، گچ و حتی سنگ های ساختمانی کاهش قیمت داشته اند که در مقایسه با تابستان سال گذشته این کاهش قیمت در برخی از محصولات تا ۴۰ ‌درصد و در برخی محصولات تا ۲۰ درصد رسیده است.البته تیر آهن به دلیل بالا رفتن قیمت واردات در هفته های گذشته، قیمت این محصول در زمان رکود ساخت و ساز اندکی تقویت شده .
بسیاری از عوامل تولید و ‌فروش محصولات ساختمانی نیز عنوان می کنند که کاهش قیمت‌ها نیز نتوانست موجب تحریک سازنده‌های مسکن و سپس رونق فروش محصولات ساختمانی شوداجاره املاک .

*انبوه سازان چک های مدت دار می دهند

فعالان بازار محصولات ساختمانی می گویند که فقط ساخت‌وساز در مسکن مهر می‌تواند رونق را به بازار مصالح ساختمانی برگرداند، در غیر این صورت رکود مسکن حداقل تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.
گزارش از بازار مصالح ساختمانی حاکی است،برخی از انبوه‌سازان از فرصت کاهش قیمت و کاهش تقاضا برای خرید محصولات ساختمانی نهایت استفاده را برده اند چرا که توزیع‌کنندگان حاضر هستند به هر نحوی که مشتری مایل باشد محصولات خود را به فروش برساند بنابراین آنها نیز چک های مدت دار حتی یک ساله می دهند تا پس از تکمیل و فروش واحدهای مسکونی خود در طول یک سال پول محصولات خریداری شده را پرداخت کنند.
در ماه‌های اخیر قیمت سیمان ۴۰‌درصد، گچ ۳۰ ‌درصد و شن و ماسه حدود ۵ تا ۱۰درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل ارزان تر شده است.
به گزارش فارس، در هفته‌های اخیر آهن با ۱۰ تا ۱۵‌درصد افزایش قیمت از ۵۸۰ هزار تومان تا ۶۲۰‌هزار تومان برای هر تن و آجر با ۳۰‌درصد کاهش هر تن ۲۵‌هزار تومان به‌ترتیب جزو گران‌ترین و ارزان‌ترین مصالح ساختمانی در فصل بی‌رونق ساخت و ساز بوده‌اند.

*نماینده تولیدکنندگان بتن آماده:استمرار رکود موجب تعطیلی کارخانه های مصالح ساختمانی می شود

علی اصغر کیهانی نماینده تولیدکنندگان بتن آماده استاندارد کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: اکثر کارخانه های بتن آماده استاندارد درگیر اقساط معوق شرکتهای لیزینگ به دلیل نوسازی ناوگان حمل و نقل هستند و چنانچه وزارتخانه‌های مسکن و صنایع نتوانند برای عبور از وضعیت فعلی برنامه ریزی کنند، بسیاری از این کارخانه‌ها تعطیل خواهند شد.
وی اظهار داشت: با گذشت بیش از یکسال از رکود ایجاد شده در بخش مسکن، تحرک جدی در بخش ساخت و ساز کشور به چشم می خورد که در صورت برنامه ریزی برای مسکن مهر، بسیاری از صنایع تولید فرآورده های ساختمانی فعال می شوند.
وی افزود: کشور ما با کمبود بیش از ۲،۵ میلیون واحد مسکونی مواجه است، این در حالی است که هر سال نیز ۸۵۰ هزار واحد به این کمبود اضافه می شود و چنانچه برنامه ریزی تولید سالانه یک و نیم میلیون واحد مسکونی عملیاتی نشود در سالهای آینده شاهد بحرانهای عمیقی در بخش مسکن خواهیم بود.
وی ادامه داد: بسیاری از صنایع تولید فرآورده های ساختمانی سرمایه گذاری قابل توجهی برای پاسخگویی به نیاز تولید سالانه یک و نیم میلیون واحد انجام داده اند ولی استمرار وضعیت فعلی ظرفیتهای ایجاد شده را تهدید می کند.
به گفته وی، دولت در برنامه ریزی های آتی خود باید توجه ویژه ای به حفظ صنایع تولید مصالح ساختمانی داشته باشد تا این صنایع در شرایط فعلی آسیب کمتری ببیند، چرا که در صورت استمرار وضعیت فعلی، بسیاری از کارخانجات تولید مصالح ساختمانی تعطیل خواهند شد و این باعث می شود در زمان شکل گیری رونق ساخت و ساز ها بار دیگر موضوع تامین مصالح ساختمانی بعنوان یکی از چالش ها ی اساسی پیش روی تولید مسکن قرار گیرد.
وی افزود: رکود فعلی ایجاد شده در بخش مسکن شاید تا پایان سال جاری ادامه داشته باشد ولی دولت باید شرایطی را فراهم کند که قبل از آغاز دوباره رونق ساخت و ساز این صنایع بتوانند وضعیت خود را حفظ کنند چرا که نقش مهمی در حفظ فرصت های شغلی نیز دارند .
علی‌اصغر کیهانی، رییس انجمن تولید‌کنندگان بتن آماده نیز درباره نحوه کاهش قیمت این محصول ساختمانی گفت: در چند هفته اخیر قیمت بتن با عیار ۳۰۰ کیلو، سیمان با شرایط تحویل و پمپاژ در محل (هر مترمکعب) ۴۱‌هزار تومان بوده است و با در نظر گرفتن قیمت‌های بتن در تابستان سال گذشته می‌توان گفت که این محصول ۱۰ تا ۱۵‌درصد کاهش قیمت داشته است.
کیهانی در ادامه با اشاره به ازدیاد عرضه نسبت به تقاضا گفت: تولیدات کارخانه‌های سیمان و بتن آماده به حدی است که می‌توان گفت تا ۱۰ سال دیگر هم با کمبود این محصول مواجه نخواهیم شد؛ چراکه در حال حاضر سالانه ۷۰‌میلیون تن سیمان تولید می‌شود و این ظرفیت به ۸۰ تا ۱۲۰ تن هم خواهد رسید، ولی اگر دولت در پروژه‌های دولتی (در حد خرید ۲۰‌میلیون تن در سال) حمایت کند و پروژه‌های عمرانی دولتی مانند مسکن مهر از بتن آماده تولیدات کارخانه‌های داخلی تغذیه شوند، بازار مصالح ساختمانی از رکود خارج می‌شود وبلاگ نویسی.

جبهه*رییس اتحادیه آهن‌فروشان:مرتفع شدن مشکلات مصالح فروشان با خروج مسکن از رکود

محمد آزاد رییس اتحادیه آهن‌فروشان با تایید افزایش اندک قیمت آهن گفت:قیمت آهن از ابتدای تابستان در خارج از کشور ۵۰‌دلار برای هر تن تعیین شد، ولی در اواخر فصل تابستان این رقم به ۶۰‌دلار رسید و در ایران میلگرد که تا پایان سال گذشته ۵۳۰ تا ۵۴۰ تومان کیلویی قیمت گذاری می شد در چند روز گذشته ۵۸۰ تا ۶۲۰ تومان خرید و‌فروش ‌شد.
وی ادامه داد: چنانچه ساخت‌وساز در کشور از رکود خارج شود، مشکلات مصالح‌فروشان نیز مرتفع خواهد شد.
رییس اتحادیه آهن‌فروشان گفت: افزایش واردات آهن قیمت آهن را بالا خواهد برد و اگر ساخت‌وساز نسبت به تابستان سال قبل رونق می گرفت با کمبود آهن مواجه می‌شدیم، اما در شرایط کنونی با بازار تقریبا متعادلی در حوزه آهن‌آلات روبه‌رو هستیم.

*دبیر انجمن سیمان کشور:سیمان وضعیت نرمالی دارد

محمد حسن پور خلیل دبیر انجمن سیمان کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت:در صنعت سیمان فقط به دلیل مصادف شدن با ماه رمضان ۴ تا ۵ درصد کاهش درخواست بازار را داشتیم و معتقد هستیم که بعد از ماه رمضان بازار نرمال و متعادلی خواهیم داشت. وی ادامه داد:امیدواریم با توجه به مهر و آبان که معمولا شروع فصل بارندگی‌ها و در آستانه فصل سرما است و معمولا گروه‌هایی که مشغول ساخت و ساز هستند در ماه مهر و آبان برای اتمام بخش برنامه شده کار سازه‌ای خود معمولا به صنعت سیمان فشار می‌آورند که سیمان را قبل از شروع فصل سرما تحویل بگیرند بنابراین انتظار می‌رود مهر ماه و آبان بازار سیمان بازار فشرده‌ای داشته باشد.
وی تاکید کرد:اینکه گفته می‌شود بازار مسکن بر صنعت سیمان تاثیر نداشته است زیاد درست نیست اما تاثیر چندانی نداشته است.
پور خلیل ادامه داد: قیمت مصوب دولتی در صنعت سیمان داریم که سیمان تیپ یک فله‌ای تحویل درب کارخانه ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان است که در بازار هم همین قیمت است.

*رییس اتحادیه مصالح‌فروشان:کاهش ۳۰ درصدی تمام محصولات ساختمانی

محمد جعفر منتظری رییس اتحادیه مصالح‌فروشان در این باره به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: در حال حاضر سیمان در بازار کیسه‌ای ۳۵۰۰‌تومان، گچ از ۱۲۰۰ تومان تا ۱۳۰۰‌تومان و شن و ماسه که قبلا ۹ هزار تومان بود تنی ۷ هزار تومان تا ۸ ‌هزار تومان است بخشهاى عمرانى.

*رئیس اتحادیه فخاران:۱۵۰ تولیدکننده آجر دیگر فعال نیستند

عبدالله گودرزی رئیس اتحادیه فخاران گفت: قیمت آجر از زمانی که بحث نرخ‌گذاری شد در دولت همیشه نرخ آجر را به عنوان قیمت شناور در نظر گرفتند و تابع شرایط عرضه و تقاضا بوده است بنابراین هیچ وقت نرخ ثابتی نداشته است.
وی افزود: زمانی که بازار مسکن داغ بوده آجر هم خریدار داشته است پس نرخ آجر هم بر اساس گرمی یا سردی تقاضا تعیین می‌شده است ولی به عنوان یک نرخ مصوب نبوده است.
گودرزی در پاسخ به اینکه آیا قیمت آجر در زمان رونق ساخت و ساز به تنی ۵۰ هزار تومان هم رسید ادامه داد: مصالح فروشان وقتی آجر را می‌خرند و خرده‌فروشی می‌کنند ممکن است نرخ آجر را متفاوت از نرخ آجری که تولید‌کننده عرضه می‌کند به فروش برسانند اما به هر حال نرخ آجر فشاری و سنتی هیچ گاه به تنی ۵۰ هزار تومان نرسیده است.
وی در ادامه گفت:آجر در بازار داغ خود یعنی رونق ساخت و ساز بین ۳۸ تا ۴۰ تومان در هر تن عرضه می‌شده است اما الان به زیر ۲۵ هزار تومان در هر تن رسیده است و در برخی از مناطق نرخ آجر باز هم پایین‌تر از این است یعنی ما با کاهش ۳۵ درصدی نرخ آجر مواجه شده‌ایم و با این کاهش هنوز بازار سردی را در تقاضا شاهد هستیم.
رئیس اتحادیه فخاران افزود: مساله دوم این است که کاهش ساخت و ساز و کاهش قیمت آجر تاثیر جدی بر میزان و حجم تولید داشته است و باعث کاهش تعداد نیروی کارگران شده است.
وی ادامه داد:تعداد واحدهای تولیدکننده آجر در تهران ۳۰۰ واحد تولیدی بودند که به نصف این تعداد واحد فعال رسیده است و واحدهای فعال نیز با حداکثر ۴۰ درصد ظرفیت تولید کار می‌کنند که این میزان هم بار مالی زیادی بر واحدهای تولیدکننده آجر تحمیل کرده است.
وی خاطر نشان کرد:بازار مسکن ابعاد مختلفی دارد که در بحث سیاستهای کلی در بحث صنعت ساختمان یک بحث بازسازی روش‌ها در مصالح ساختمانی به عنوان تولید مصالح نوین و مساله کنترل نرخ بازار مسکن وجود دارد.
وی افزود: علیرغم اینکه در طول چند سال گذشته دولت تلاش کرد تمهیداتی را برای سازندگان مسکن ایجاد کند ولی به نظر می‌آید کنترل بر این هزینه‌ها آنطور که باید و شاید انجام نشده است بنابراین اگر به دنبال راهکار برای تعادل‌سازی بازار مسکن هستیم به نظر من دولت باید در وهله اول به جای توسعه مسکن به بهینه‌سازی وضع مسکن بپردازد.

*رئیس هیات مدیره انجمن سنگ:کاهش ۲۵ درصدی تولید سنگ

*اکبر زنگنه رئیس هیات مدیره انجمن سنگ با بیان اینکه بازار سنگ آخرین محصول تاثیرپذیر رکود ساخت و ساز است گفت: رکورد بازار سنگ از دو ماه قبل از عید آغاز شد و رکود و رونق سنگ هم مثل سایر محصولات ساختمانی تابع رکود و رونق ساخت و ساز است.
وی افزود:بازار سنگ مثل سیمان و آهن نیست چرا که ساختمان زمانی که احداث می‌شود بعد از فونداسیون احتیاج به آهن دارد در حالیکه در مراحل نهایی ساخت ساختمان به سنگ نیاز است، پس زمانی که ساخت و ساز راکد می‌شود رکود به بخش سنگ با یک فاصله بین شش ماه تا یک سال اثر می‌گذارد به همین دلیل نیز موقعی که دوباره بازار مسکن وارد رونق می شود دوره رونق با یک تاخیر شش ماه تا یک ساله وارد بازار سنگ خواهد شد.
زنگنه تاکید کرد: به همین دلیل هم بازار سنگ بلافاصله تحت تاثیر بحران کاهش ساخت و ساز قرار نگرفت اما از دو ماه قبل از سال جاری اثرات خود را کاملا گذاشته و هر چه جلوتر می‌رویم رکود بازار مسکن بیشتر بر بازار سنگ اثر می‌گذارد و بازار سنگ را دچار رکود می‌کند.
وی خاطر نشان کرد:آمار دقیق از کاهش تولید سنگ وجود ندارد اما با توجه به اطلاعاتی که از برخی کارخانه‌ها داریم این است که کارخانه‌هایی که دو سه شیفت کار می‌کردند کاهش شیفت داده‌اند و برخی کارخانه‌ها نیز سعی کرده‌اند اضافه کاری کارگران را کاهش دهند تا نیروهای خود را به امید بهتر شدن شرایط در روزهای آینده حفظ کنند.
زنگنه گفت:برآورد ما این است که تولید سنگ نسبت به یک سال پیش حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش و به تبع آن نیز قیمت سنگ کاهش داشته است.
وی ادامه داد: این کاهش قیمت غیر از چند مورد سنگ خاص که شاید افزایش قیمت آن به دلیل افزایش شدید تقاضا بوده در بقیه موارد این کاهش قیمت خوب نیست چون قیمت‌ها در خیلی از موارد اصلا مقرون به صرفه نیست و به تدریج اگر بخواهد روی این قیمت‌ها بماند تولید‌کنند‌ه‌ها از گردونه تولید بازار خارج می‌شوند و آنها هم اگر خارج شوند تولید که کم شود دوباره قیمت‌ها شدیدا افزایش می‌یابد.
به گفته وی،رکود بازار مسکن و به تبع آن رکود بازار سنگ موجب شده تا تعداد شیفت‌های برخی از کارخانه‌ها کاهش یابد.

*رئیس هیات مدیره شرکت توسعه و صنعت غدیر:کاهش رشد سالانه تولید سیمان

*عباس صفاکیش رئیس هیات مدیره شرکت توسعه و صنعت غدیر گفت: آن بازار آزادی که سالهای قبل بود الآن دیگر وجود ندارد و دلیل آن هم این است که تولید سیمان زیاد شده است.
وی افزود: فروش کارخانجات سیمان در سال جاری تقریبا ۱۱/۵ درصد بیش از سال گذشته است ولی آن چیزی که مهم است این است که ۱۰ تا ۱۱ درصد این افزایش فروش مربوط به صادرات است و نیم درصد مربوط به فروش داخلی است ،بنابراین این نشان می‌دهد مصرف سیمان امسال در ۵ ماه سال جاری تقریبا مثل سال گذشته و حدود ۲۰۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته بوده است.
وی با بیان اینکه مصرف سیمان ۲۱ میلیون تن بوده است که ۲۰۰ هزار تن بیشتر از سال گذشته بوده است ادامه داد: اخراج کارگران در کارخانه‌های سیمان خیلی بعید است چون مثل سال گذشته کار کرده‌اند و صادرات سیمان هم به کمک آنها آمد ما آن واحدهایی که جدیدا راه‌اندازی شده‌اند به دلیل رقابت با کارخانه‌های دیگر بیشتر تحت فشار هستند.
وی خاطر نشان کرد:۳۰ درصد سیمان تولیدی کشور سالانه در پروژه‌های عمرانی مصرف می‌شوداما این رکود بازار مسکن عمده‌ترین اثری که گذشته است در پروژه‌های عمرانی بوده است.
وی ادامه داد: اتفاقی که امسال رخ داد این بود که همواره در سالهای گذشته ۳۰ تا ۳۵ درصد سیمان پاکتی مصرف می‌شد و بقیه سیمان فله‌ای بود اما در پنج ماه گذشته تقریبا ۵۰ درصد مصرف سیمان مربوط به سیمان فله و ۵۰ درصد دیگر سیمان پاکتی است.
صفاکیش افزود:مصرف ۵۰ درصد سیمان پاکتی بدین معنا است که فعالیت در روستاها و شهرهای کوچک زیاد بوده است و بالا رفتن مصرف سیمان پاکتی نمایانگر آن است که پروژه‌‌های کوچک رونق بیشتری داشته است.
وی تاکید کرد:سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد مصرف سیمان داشتیم اما امسال این رشد ۱۵ درصدی به صفر رسیده است که اگر این ادامه پیدا کند کارخانه‌های قدیمی و واحدهای جدید مجبور هستند تولید خود را کاهش دهند.
وی اظهار امیدواری کرد که در شش ماه دوم امسال بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی رونق بگیرد